Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvert år laver tyske TÜV en rapport med data fra de ni millioner bilsyn, de udfører hvert år. Det giver et fyldestgørende indblik i hvilke brugte biler, der kommer gennem syn med færrest fejl. Vi kigger på et udpluk af de biler, der klarer sig bedst.

VW Golf klarer sig godt målt på antallet af fejl efter en årrække.
Volkswagen pressefoto

TÜV er den populære og mundrette forkortelse af ‘Technischer Überwachungsverein, som oversat betyder Den Tekniske Inspektionsassociation. Det er organisationen, der står bag de tyske bilsyn. Hvert år har TÜV i omegnen af ni millioner biler gennem deres system, der alle skal testes, tjekkes og herefter godkendes eller dumpes.

Ved hvert års udgang gør TÜV status over året, der gik, og laver hertil en udførlig rapport over hvilke biler, der har klaret sig bedst og dårligst til syn. De store mængder data fra de mange syn koges ned til fem alderskategorier, som bilmodellerne bliver inddelt i. Det er biler i alderen: 2-3 år, 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år og 10-11 år.

LÆS OGSÅ | TÜV-rapport 2020: Disse brugte biler har færrest fejl til syn

På tværs af alderskategorierne bliver det dog tydeligt, at de dyre garagedronninger som Porsche 911 og Mercedes SLK ligger i spids. De bliver utvivlsomt kørt mindre i, serviceret oftere og puttet i en lun garage, når vinteren melder sig.

De dyre topscorere kan altså give et forvrænget billede af hvilke hverdagsbiler, der klarer sig bedst. Vi har istedet udvalgt fem mere almindelige biler fra hver kategori, der også scorer topkarakter i TÛV-rapporten.

TÜV-rapporten 2021

I tabellerne herunder får du et overblik over de fem udvalgte og prisbillige modeller, der har klaret sig bedst gennem syn på tværs af de fem alderskategorier. Jo lavere fejlrate, des færre fejl har de enkelte modeller. Men før vi når så langt, er det værd at kigge på, hvilke modeller der klarer sig absolut bedst i deres respektive klasser.

For fjerde år i træk er det Opel Adam, der er mikrobilen med færrest fejl. I minibilsklassen er det Audi A1, der klarer sig bedst, mens Hyundai i30 skubber Mercedes A-Klasse af pinden i den populære Golf-klasse.

I mellemklassen, der typisk omtales som firmabilsklassen herhjemme, er det Opel Insignia, der klarer sig bedst gennem syn. En titel den tager fra Mercedes C-klasse, der klarede sig bedst i sidste års rapport. Blandt gulpladebiler holder Mercedes B-Klasse fast i titlen igen i år.