Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Chauffører, der har kørt med blodprøver for Region Hovedstaden, står til at få efterbetalt over fem millioner kroner, da de i årevis har været ansat forkert og dermed er gået glip af blandt andet pension og løn under sygdom.

3F og regionen har indgået et forlig, der sikrer en efterbetaling på over 5,3 millioner kroner, som går til op mod 175 chauffører, der har kørt med blodprøver.
Arkiv / Erik Refner

Der er ekstra julegaver på vej til en stribe chauffører, der har kørt med blodprøver til laboratorierne for Region Hovedstaden.

3F og regionen har nemlig indgået et forlig, der sikrer en efterbetaling på over 5,3 millioner kroner, der går til op mod 175 chauffører.

Chaufførerne har gennem flere år arbejdet få timer om ugen og er gået glip af pension, seniorbonus, søgnehelligdagsbetaling og særlig feriegodtgørelse, og for en del af dem også løn under sygdom.

Fejlen er sket, fordi chaufførerne har været ansat som timelønnede. Men de skulle have været ansat som månedslønnede, hvilket sikrer dem de rettigheder, de altså er gået glip af.

Forhandlet i mange måneder

Region Hovedstaden har med forliget erkendt fejlen, og derfor ender det nu med store efterbetalinger til de mange chauffører.

- Jeg er rigtig glad for, at chaufførerne endelig kan få det, de har krav på, siger Lydia Callesen, der er formand for 3F’s Offentlige Gruppe.

3F’s Offentlige Gruppe og 3F København har i mange måneder været i forhandlinger med regionen om, hvor stor efterbetalingen skulle være.

Beløbene spænder vidt – fra ned til omkring 300 kroner og op til 150.000 kroner, alt afhængigt af hvor længe chaufførerne har været ansat.

Har kæmpet længe

Mange af chaufførerne var pensionister, der tjente lidt oven i pensionen. De overgik oprindeligt til Region Hovedstaden fra Københavns Praktiserende Lægers Laboratorium (KPLL) tilbage i 2013.

Hos KPLL var de ansat på timeløn, og det fortsatte de med hos regionen. Fejlagtigt. Og der var ingen faste timer skrevet ind i deres kontrakt – de havde såkaldte nul-timers-kontrakter.

At være på timeløn er i strid med specialarbejderoverenskomsten, der siger, at når personer er ansat i over en måned, så skal man overgå til at være månedslønnet.

3F København og senere chaufførernes tillidsrepræsentant fik nys om problemet og påpegede det over for regionen flere gange.

- Vi har kæmpet ihærdigt for at få chaufførerne over på månedsløn, så de fik det, de havde krav på. Der kan sagtens være fleksibilitet indbygget i at være på månedsløn. Men fra regionens side blev de ved med at henvise til, at man godt kunne fortsætte på timeløn ifølge deres fortolkning, siger faglig sekretær Caja Bruhn fra 3F København.

Opgaven krævede fleksibilitet

Fagbladet 3F har spurgt Region Hovedstaden, hvorfor man ikke fra begyndelsen af ansatte chaufførerne på månedsløn.

Logistikchef i Center for Ejendomme, Thomas Mark Bøgeskov, forklarer i en mail til Fagbladet 3F:

- Det var vores holdning, at en timeløn var en god måde at aflønne chaufførerne på, fordi opgaven med at køre blodprøver kræver meget fleksibilitet. Timelønnet personale gav os gode muligheder for løbende at tilpasse, hvor mange der var på arbejde hvornår. Samtidig gav det chaufførerne mulighed for at arbejde mere eller mindre efter deres behov. 3F var uenige, og vi har derfor besluttet fremadrettet at ansætte chaufførerne på en fast månedsløn, skriver Thomas Mark Bøgeskov fra Region Hovedstaden.

Da en blodprøvechauffør blev afskediget for omkring to år siden, stod det klart, at chaufføren blandt andet aldrig havde fået løn under sygdom, pension eller løn i sin opsigelsesperiode.

Dét fik snebolden til at rulle, og forhandlingerne mellem 3F og Region Hovedstaden kom i gang, ligesom at alle chauffører altså overgik til månedsløn pr. 1. januar 2019.

Det betaler sig med organisering

I dag er mange af chaufførerne, der får glæde af efterbetalingen, på pension og arbejder ikke længere for regionen.

Region Hovedstaden afskedigede nemlig størstedelen tidligere på året i forbindelse med omstruktureringer og besparelser. Det skabte – som Fagbladet 3F også skrev – en del uro blandt chaufførerne.

Regionen tilbød et par håndfulde chauffører en fortsat ansættelse på omkring 25 timer, og de, der takkede ja, er i dag på månedsløn med ordnede vilkår.

Ifølge Caja Bruhn, 3F København, viser hele sagen med chaufførerne, at man aldrig skal vide sig sikker på arbejdsforholdene, uanset at det kun gælder “småjob”, offentlig eller privat ansættelse, eller om man er ung eller gammel.

- Den her sag viser, at det betaler sig at organisere sig. Man kan blive snydt og bedraget hvor som helst. Men folk tror ofte, at tingene er i orden, også hvis de bare har småjob. Og det er der altså rigtig mange, der har, og så er det lige så vigtigt at stå i fagforeningen, så vi kan få sikret ordnede forhold, siger Caja Bruhn.