Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Chauffører troede, de skulle snakke om omlægning af deres ruter. I stedet fik de en fyreseddel af deres arbejdsgiver, Region Hovedstaden. - Jeg er så vred på mine kollegers vegne, siger chauffør Johan Kofod.

Johan Kofod har kørt med blodprøver på scooter for Region Hovedstaden – nu er han og over 60 andre chauffører fyret.

Klokken 8.30 mandag i sidste uge var omkring 80 deltidsansatte chauffører indkaldt til møde. Deres arbejdsgiver, Region Hovedstaden, skulle fortælle om omlægning af deres ruter, havde de fået besked på i en mail ugen før. De 80 chauffører kører med blodprøver og andre tests fra læger inden for regionens område.

Men da chaufførerne mødte op, fortalte Regionen i stedet om nedskæringer: Mellem 60 og 80 chauffører skal fyres. Fremover skal man kun bruge 19 chauffører til at køre ruterne - plus nogle enkelte afløsere, lød beskeden.

- Folk var jo grædefærdige og fuldstændigt måbende over den besked. Jeg var virkelig vred på mine kollegers vegne, fortæller den 65-årige chauffør, Johan Kofod.

Uforskammet opførsel

Fra regionens side havde man ganske vist sendt en mail om morgenen klokken 6.30, hvori nedskæringerne og afskedigelserne stod beskrevet. Men den mail var der kun få, der havde nået at læse.

- Vi havde overhovedet ikke nået at forberede os på det, der skulle ske. Det var virkelig en uforskammet opførsel, siger Johan Kofod, der har kørt for regionen i halvandet år.

Også i den lokale 3F-afdeling, 3F København, undrer faglig sekretær Caja Bruhn sig over fremgangsmåden.

- Der er tale om en masseafskedigelse, og så skal de faglige organisationer indkaldes inden afskedigelserne, så vi kan drøfte, hvordan man afbøder konsekvenserne. Men vi blev først indkaldt onsdag, hvor afskedigelserne altså faldt mandag. Det er ikke respektfuldt over for dem, det går ud over, siger Caja Bruhn.

De 80 deltidsansatte chauffører består primært af pensionister, der har nogle få timers job ved siden af pensionen. Enkelte har helt ned til fem timer om ugen - andre op til 15-20 timer. For de fleste giver det lidt ekstra til folkepensionen, og det bevarer deres tilknytning til arbejdsmarkedet.

- Jeg skal nok klare mig. Jeg har min tjenestemandspension. Men rent principielt er det her ikke en måde at behandle “det grå guld” på, siger Johan Kofod, der er pensioneret politimand.

En besparelse på 1,5 millioner

Afskedigelserne af de mange chauffører er et led i en større sparerunde i Region Hovedstaden. Hos Center for Ejendomme, hvor chaufførerne hører under, skal man finde besparelser på i alt 20 millioner kroner over to år.

Mogens Kornbo er direktør for Center for Ejendomme. Han siger, at det er en beklagelig situation at skulle sige farvel til så mange medarbejdere. Han forklarer, at omstruktureringen af chaufførerne vil give en konkret besparelse på 1,5 millioner kroner:

- Vi lægger dels 26 ruter om til 19 ruter. Dels ligger der en administrativ besparelse i at gå fra en hel del deltidsansatte chauffører på meget få timer til at få 19 chauffører, der kører 25 timer om ugen, fortæller Mogens Kornbo.

Han forsvarer, at afskedigelserne skete med så kort varsel:

- Det gode spørgsmål er altid: hvad er den rigtige proces? Hvordan gør man det her mest ordentligt? Vi har prøvet med den kortest mulige proces af hensyn til, at medarbejderne ikke skulle gå i lang tid i uvidenhed og være usikre på fremtiden. Det er sket af hensyn til medarbejderne. Men det er altid en afvejning, og spørger du mig, hvad den optimale proces er, så kan jeg ikke svare på det, siger Mogens Kornbo.

Er det en respektfuld måde at behandle ældre medarbejdere på?

- Vi har jo ikke noget imod det grå guld. Men vi har også en forpligtelse til at få mest ud af borgernes penge. Så vi lægger nogle ansættelser om, for det er ikke særligt hensigtsmæssigt med så mange ansættelser, der har meget få timer. Og hvis nogen er interesseret i at blive og være en af de 19, der fremover skal køre ruterne, kommer de nuværende chauffører forrest i køen, siger Mogens Kornbo.

Køber ikke beregninger

Faglig sekretær Caja Bruhn er dog skeptisk over for direktørens beregninger. Hun kalder det “ren talmagi”.

- Vi er generelt meget forbeholdne over for de besparelser, der stilles op. Og havde man valgt at lave en mindre presset proces, ville vi også have haft bedre tid til at finde alternative løsninger, siger hun.

Frem til juni vil der være møde- og orienteringsaktiviteter for de berørte medarbejdere, deres ledere og de faglige organisationer. Blandt andet med henblik på at få nogle af medarbejderne omplaceret.

Det er ikke mere end få måneder siden, at alle blodprøvechaufførerne blev fastansatte på månedsløn hos Region Hovedstaden.

Det skete 1. januar, efter at chaufførerne i en årrække havde arbejdet på løse kontrakter uden fast timetal. De kunne ryge ud fra dag til dag og fik hverken løn under sygdom, pension, tillæg og lignende.

Det var imidlertid i strid med overenskomsten, der siger, at når personer er ansat i mere end en måned og samtidigt kører i fast vagtplan, skal man overgå til at være månedslønnet.

Derfor har chaufførerne nu større efterbetalinger til gode. Et regnearbejde mellem 3F og Region Hovedstaden, der endnu ikke er gjort op.