Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danske fødevarevirksomheder klapper i hænderne over danske restauranters Michelin-succes, der kaster glans over dansk mad på internationale fødevaremesser.

Flere virksomheder mærker effekten af Michelins stjerner i Danmark. Senest blev der uddelt 34 stjerner til restauranter rundt i landet.
Foto: Mikkel Berg Pedersen/Scanpix

Michelin dryssede i denne uge 34 stjerner ud over danske restauranter.

En af de fødevarevirksomheder, som mærker effekten, er Tulip Food Company, der i mange år har samarbejdet med danske topkokke, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

- Vi har det, som vi kalder Guldrummet, hvor kokkene kan henvende sig med deres helt specielle ønsker til kødet, fortæller Dorte Kærgaard Ruby, som er ansvarlig for Premium i Tulip Food Company.

- For eksempel har vi for nylig fået en forespørgsel på, om ikke vi kunne udtrække akillessener fra en gris, som de ville prøve at koge, dehydrere og poppe, fortsætter hun.

Poppede akillessener bliver nok aldrig bliver det helt store hit på verdensmarkedet, men andre af kokkenes idéer er mere gangbare. Et eksempel er krogmodnet grisekød.

- Det krogmodnede kød lancerede vi stille og roligt i detailhandlen for et par år siden. Men det går nu så stærkt, at vi op til jul kunne have solgt tre gange så meget, siger Dorte Kærgaard Ruby.

Tulip har allerede fået henvendelser fra eksportmarkederne i Asien, hvor der er interesse for det smagfulde, krogmodnede grisekød.

Dansk Industri (DI) mærker også, hvordan Michelin-stjernerne påvirker opfattelsen af danske fødevarer uden for Danmarks grænser.

- Effekten er meget tydelig, når man bevæger sig på fødevaremesser ude i verden, siger Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer.

- Det betyder rigtig meget, at Danmark inden for de sidste cirka 20 år er lykkedes med at opbygge en madelite, som er båret af stærke værdier om blandt andet bæredygtighed, tilføjer han.