Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En undersøgelse fra Dansk Folkehjælp viser, at 78,1 procent af julehjælpsansøgerne oplever stress på grund af prisstigningerne. Og der er blevet flere, som fravælger udskiftning af briller og regelmæssige synstest.

3,6 procent af julehjælpsansøgerne hos Dansk Folkehjælp svarer, at de helt eller delvist har fravalgt regelmæssige synstest og udskiftning af briller/linser grundet prisstigningerne. Det kan have konsekvenser for øjensundheden og livskvaliteten.
David Leth Williams/Ritzau Scanpix

I forbindelse med dette års ansøgninger til Julehjælp hos Dansk Folkehjælp, besvarer ansøgerne et spørgeskema, som skal hjælpe med viden om de udfordringer, ansøgerne møder i deres hverdag.  

Undersøgelsen viser, at flere af ansøgerne er så pressede på økonomien, at de har måttet fravælge sundhedsbehandlinger, udskiftning af briller og regelmæssige synstest.

- Det er absolut bekymrende, at flere danskere ser sig nødsaget til at udsætte eller helt at droppe at få undersøgt synet. Regelmæssige synstest kan være med til at forhindre alvorlige øjensygdomme, fortæller Mads Nygaard, Administrerende direktør hos Louis Nielsen.

Undersøgelsen fra Dansk Folkehjælp opdateres løbende, i takt med at flere ansøgninger tikker ind. Derfor kan der endnu ikke sammenlignes med sidste års ansøgere.

- Det er for tidligt at sige, om vi sætter rekord i antallet af ansøgere om julehjælp igen i år, men vi har allerede haft flere ansøgere på nuværende tidspunkt end sidste år. Vi har modtaget over 14.000 ansøgninger allerede, siger Peder Thorning, konstitueret generalsekretær hos Dansk Folkehjælp.

Fravalg af briller og synstest

3,6 procent af de adspurgte svarer, at de helt eller delvist har fravalgt regelmæssige synstest og udskiftning af briller/linser grundet prisstigningerne. Samtidig svarer 45 procent, at gratis briller i høj grad ville hjælpe dem til en bedre hverdag.

Og det er ikke uden konsekvenser for øjensundheden at fravælge synstest og briller.

- En øjensygdom som grøn stær mærker du først selv, når den har udviklet sig og allerede gjort varig skade på synet. I en synstest kan optikerne finde tidlige tegn på grøn stær, så den nødvendige behandling kan sættes ind i tide, så synet ikke bliver beskadiget. Derudover ved vi, at forkert styrke i brillerne kan nedsætte livskvaliteten og gøre hverdagen sværere. Det er altså dobbelt bekymrende, at danskerne må droppe besøget hos optikeren grundet økonomi, fortæller Mads Nygaard.

I samarbejde med Dansk Folkehjælp har Louis Nielsen netop lanceret SynsHjælpen, som skal hjælpe udsatte danskere. Med SynsHjælpen kan mere en 1.500 udsatte danskere få gratis synstest og briller.

- Det gør vi, fordi vi ved, at øjensundhed er vigtigt, og fordi vi ved, at nogle danskere har meget svært ved at få økonomien til at hænge sammen, fortæller Mads Nygaard.

Briller på afbetaling

Hos Louis Nielsen har de set en stigning på 10 procent i køb af briller via ‘køb nu – betal senere uden gebyrer’ på landsplan. Samtidig oplever deres kundeservice, at flere og flere ringer ind for at spørge til afbetalingsmuligheder.

- Det er naturligt, at man passer på sine penge, når mange basisvarer bliver dyrere. Vores brillepriser er ikke steget, og samtidig gør vi meget ud af at formidle vores mulighed for at betale i bidder. Det koster ikke ekstra, og det tager flere og flere af vores kunder imod, fortæller Mads Nygaard.

I Nakskov er der sket en stigning på 60 procent i antallet af kunder, der benytter køb nu – betal senere, mens der i Holstebro er sket en stigning på 62 procent.

- Hos Louis Nielsen har vi valgt at gøre vores synstest gratis resten af året. Simpelthen for at fjerne den barriere for, at danskerne kan passe godt på deres syn, fortæller Mads Nygaard.