Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Særligt to erhvervsuddannelser har den seneste tid haft en stor tilvækst. Det er de store maskiner og store virksomheder, der trækker, fortæller Rasmus og Cansel.

Uddannelsen til procesoperatør er i vækst. Fotoet er fra DM i Skills i 2023, hvor faget var med som konkurrencefag for anden gang.
arkiv/Michael Drost-Hansen

Fredag skal en ny årgang af unge 9. og 10. klasseselever træffe det store valg: Vil de på en gymnasial uddannelse, eller er det håndværksfaget, der trækker?

Rasmus Reimer Hansen stod med valget sidste år. Og for ham var det ikke svært.

- Jeg havde alt for meget krudt i røven til at vælge gymnasiet. For mig var det kun et valg mellem at tage landbrugsuddannelsen eller struktøruddannelsen, fortæller den 16-årige, der bor på Lolland.

Valget faldt på det sidste – den fireårige struktøruddannelse på CELF i Nykøbing Falster.

Og Rasmus Reimer Hansen er langtfra den eneste, der kan se en fremtid for sig som faglært.

For selvom kun cirka hver femte i en ungdomsårgang vil være faglært – og intet ser ud til at kunne rykke markant på dén andel – så er der enkelte erhvervsuddannelser, der faktisk har oplevet en stor vækst de seneste år.

Store maskiner trækker

Det gælder for eksempel struktøruddannelsen. 

Som struktør lærer du at betjene store maskiner og bearbejde terrænet, inden der skal opføres bygninger, anlægges veje eller pladser.

298 unge var i januar 2024 i gang med struktør- og brolæggeruddannelsen – mod 257 året før. Det er en vækst på 16 procent, viser tal fra Byggeriets Uddannelser.

Rasmus Reimer Hansen fik nys om struktøruddannelsen, da han var en uge i erhvervspraktik i folkeskolen hos en entreprenørvirksomhed:

- Det var de store maskiner, der trak. Og så skal man arbejde under jorden, hvilket jeg synes er vildt spændende, fortæller han.

Det går fra mund til mund

Også uddannelsen til procesoperatør har den seneste tid fået de unges opmærksomhed.

På NEXT i København har man set en stigning på cirka 40 procent flere elever sammenlignet med sidste år, oplyser NEXT.  Og tendensen gør sig også gældende på de øvrige processkoler rundt om i landet.

23-årige Cansel Halici er i lære som procesoperatør hos Novo Nordisk og begyndte på NEXT i januar sidste år.

- Jeg hørte om uddannelsen via en veninde, men før det anede jeg ikke, at uddannelsen fandtes. Jeg tror, det er sådan noget, der går fra mund til mund, siger Cansel Halici.

Som procesoperatør lærer du at overvåge, styre og vedligeholde produktionsanlæg, der som regel er computerstyrede og højt automatiserede.

Foden inden for hos Novo

På CELF i Nykøbing Falster blev optaget på struktøruddannelsen cirka fordoblet i sommer i forhold til året før.

Dét tilskriver uddannelseschef Michael Boile blandt andet et konkret samarbejde med virksomheder i lokalområdet om en garanti for en læreplads, hvis man vælger struktøruddannelsen på CELF:

- Vi har gjort en stor indsats for at få elever ind. Og så har vi jo også store anlægsbyggerier i området – Storstrømsbroen og Femern Bælt-forbindelsen. Det spiller nok også ind, siger Michael Boile fra CELF.

For Cansel Halici var det især attraktivt at få foden inden for hos en stor virksomhed som Novo Nordisk.

- Men jeg har haft svært ved at fortælle mine forældre, hvad det var for en uddannelse. Først nu er de rigtigt begyndt at forstå, hvad jeg egentlig laver, siger Cansel Halici.  

Godt nyt for klimaet

I 3F’s Byggegruppe kalder uddannelseskonsulent Jens Kirkegaard det for “en god nyhed for klimasikringen”, at flere unge vælger struktøruddannelsen.

- Det er dét, vi har brug for eksempelvis til at sikre vores kloaksystemer til fremtiden, siger Jens Kirkegård.

Men både struktøruddannelsen og procesoperatøruddannelsen er også pladskrævende uddannelser.

Derfor håber Jens Kirkegaard, at skolerne, der udbyder uddannelsen, får mulighed for at skabe bedre, fysiske rammer, så man kan leve op til populariteten. 

På NEXT i København har man netop modtaget knap otte millioner kroner i støtte fra Nordea-fondens til en ny produktionshal, der skal styrke procesoperatøruddannelsen. Også hér har man nemlig manglet plads og udstyr.