Gå til hovedindhold

14 arbejdere har fået anerkendt kræft, fordi de har arbejdet i udstødning fra fly og køretøjer i Københavns Lufthavn. Minister vil nu have EU til at gribe ind og mindske forurening på tværs af landegrænser.

Farlig udstødning fra fly og køretøjer har været årsag til mindst 14 tilfælde af kræft i Københavns Lufthavn. Det vil beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard have EU til at gøre op med.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Hvis man for alvor skal problemet med farlige partikler i lufthavne til livs, er der brug for internationale regler. Ellers er der ikke fair konkurrence. Derfor skal EU på banen.

Sådan lyder udmeldingen fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

- Dem, som sviner mest, skal ikke belønnes mest. Vi skal tage slagsmålet på europæisk plan. Det må ikke være laveste fællesnævner, som kommer til at gælde, siger han.

Derfor vil Peter Hummelgaard tage problemet op i EU.

- Jeg vil rejse det på et rådsmøde og gøre til en dansk dagsorden. Det er en prioritet for hele regeringen og for mig som minister. Det er en sag, som optager mig meget, siger han.

Syg af at arbejde

Udmeldingen fra Peter Hummelgaard kommer i kølvandet på, at ny forskning viser, at de ultrafine partikler fra fly kan give kræft. Hidtil har det “kun” været diesel-os, som man med sikkerhed vidste var kræftfremkaldende.

De farlige partikler har gjort, at 14 lufthavnsarbejdere indtil videre har fået anerkendt blære- og lungekræft som arbejdsskade. De fleste af dem har været ansat i SAS Ground Handling (SGH) i Københavns Lufthavn.

- Jeg har det grundlæggende princip, at man ikke skal blive syg af at passe sit arbejde.

Nye grænseværdier

I første omgang har ministeren bedt NFA (Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø) om at skabe overblik over den internationale forskning på området.

Det skal på længere sigt føre til konkrete forslag, som kan blive lagt på bordet i Bruxelles:

- Vi skal have fælles standarder. Det kan for eksempel være regler om at slukke motorer på vej til startbanen, grænseværdier for farlige partikler - og ikke mindst ordentlige sanktionsmuligheder, hvis reglerne ikke bliver overholdt, siger Peter Hummelgaard.

Ind på lystavlen

Når det kommer til vejpakken, som skal skabe bedre vilkår for lastbilchauffører i Europa, er Danmark gået sammen med en række andre lande i en “road alliance”. Peter Hummelgaard afviser ikke, at det også kan komme på tale, når det handler om farlige partikler.

Men i første omgang handler det om overhovedet at få det ind på lystavlen hos de europæiske kolleger.

- Vi skal først overbevise andre om, at der er et problem. Det er der, vi starter, siger Peter Hummelgaard.

Det næste møde blandt det europæiske beskæftigelsesministre er 9. og 10. december. Her skal Peter Hummelgaard sandsynligvis bruge krudtet på at kæmpe for at undgå mindsteløn her i landet.

Mest sandsynligt er det derfor, at han i stedet tager det op på det næste møde derefter, som er 19. marts næste år.