Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Jobbet som lufthavnsoperatør kan ramme helbredet hårdt, viser videnskabelige studier. 3F vil have nye tiltag for at mindske forurening i Københavns Lufthavn.

De ultrafine partikler fra flyenes udstødning kan være superfarlige, viser nyt studie. (Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix)

Mistanken har været der i lang tid, men først nu er der sikker viden.

Det kan være livsfarligt at arbejde som bagageportør i Københavns Lufthavn (CPH). De ultrafine partikler fra flyenes motorer er superfarlige og kan give kræft.

Det konkluderer et nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter fra Arbejdsmiljø (NFA).

Forskningsprojektet viser, at partikler fra flyenes motorer kan være sundhedsskadelige i stil med udstødningen fra dieselmotorer, som allerede er dokumenteret farlige.

12 lufthavnsarbejdere har tidligere fået anerkendt arbejdsskader, fordi de har fået blærekræft af deres job.

Fornyet indsats

De nye oplysninger får Lars Brogaard, faglig sekretær i 3F Kastrup, til at råbe vagt i gevær.

- Det er ikke godt nyt. Der har selvfølgelig været en form for mistanke, men vi har manglet den endelige dokumentation for, at partiklerne er skadelige.

Han mener blandt andet, at man på trods af at have brugt mange ressourcer på at nedbringe brugen af flyenes hjælpemotor, ikke er kommet i mål. Hjælpemotoren bruges til at generere strøm, der skal hjælpe med at opvarme eller nedkøle flyene, når de holder på standpladsen.

- Det kræver en fornyet indsats. Der sker daglige overtrædelser, siger Lars Brogaard.

I dele af lufthavnen skal flyene bugseres væk fra standpladsen ved gaten, når de skal lette, i stedet for at bruges deres egne motorer. Det giver langt mindre forurening.

- Vi vil gerne have det udbredt til resten af lufthavnen, siger Lars Brogaard.

Vigtig viden

De senere år har et netværk af 3F, Dansk Metal, SAS, CPH, NFA og andre arbejdet på at mindske eksponeringen af de farlige partikler over for de ansatte i ground handling i Københavns Lufthavn.

CPH hilser den nye undersøgelse velkommen:

- Man skal ikke blive syg af at gå på arbejde. Derfor er det godt, at vi nu har endnu et studie og dermed mere vigtig viden til samarbejdet om at sikre den bedst mulige luftkvalitet i lufthavnen, siger Kristian Durhuus, driftsdirektør i Københavns Lufthavne A/S.

Hos det største flyselskab i lufthavnen lyder lignende udmeldinger:

- Vi kender undersøgelsen og har fokus på det fortsatte arbejde med at forbedre luftkvaliteten i samarbejde med blandt andet 3F, lufthavnen og andre aktører. Vi tager også dette op med vores miljørepræsentanter efter sommer, siger Mariam Skovfoged, kommunikationschef hos SAS Danmark.