Gå til hovedindhold

De kommende otte uger bliver helt afgørende i kampen mod social dumping på landevejene. Danmark og otte andre europæiske lande sender klar opfordring til EU om at vedtage vejpakken.

Nedtælling til vedtagelsen af EU's vejpakke er i fuld gang. Det er knald eller fald frem til 1. november, hvor pakken senest skal være vedtaget.
Arkiv / Bax Lindhardt / Ritzau/Scanpix

Nu eller aldrig.

Slutspurten om nye EU-regler, som skal forhindre endnu en slumlejr ved Padborg, er gået ind i den afgørende fase. På bordet ligger en masse nye regler, som kan modvirke social dumping på landevejene. Nu mangler blot det sidste skridt hen til målstregen fra EU-parlamentet, Ministerrådet og EU-Kommissionen.

Står det til transportministre fra ni EU-lande, er det afgørende, at den nye lovgivning falder på plads:

- Vi stræber efter bedre regulering, vil beskytte sociale rettigheder, forbedre trafiksikkerheden, sikre et velfungerende, fair og sikkert indre marked og kun acceptere yderligere markedsåbninger på betingelse af effektive foranstaltninger mod illoyal konkurrence, social dumping og ulovlig praksis, lyder det i en erklæring fra den såkaldte Road Alliance.

Den består af transportministre fra ni vesteuropæiske lande herunder Tyskland, Frankrig og Italien.

Repræsentanter fra alliancen var samlet forleden til møde i København.

En stærk alliance

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, glæder sig over samarbejdet:

- Det er en stærk alliance, Danmark er med i. Og det er et stærkt signal alliancen sender til EU-Parlamentet om, at der skal et resultat på plads her i efteråret. Det ser vi frem til. Det har transportbranchen hårdt brug for, siger han.

Afgørende forhandlinger

Erklæringen kommer i kølvandet på, at EU's transportministre og EU-Parlamentet i foråret efter flere års forhandlinger blev enige om nye regler, der skal forhindre social dumping på de europæiske landeveje.

Det betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører cabotage i Danmark (se boks). Det bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår. Og så skal der ikke blødes op på regler om kørehviletid.

Nu mangler blot de afsluttende trilog-forhandlinger med EU-Kommisssionen, før regler, som kan forebygge en ny slumlejr i Padborg, kan komme på plads.

Disse forhandlinger skal være på plads før 1. november. Her tiltræder den nye EU-Kommission med Ursula Gertrud von der Leyen i spidsen.

Mange gode elementer

Transportminister Benny Engelbrecht (S) håber, at de nye regler bliver vedtaget:

- Vejpakken er helt central for vejtransportsektorens fremtid. Både Parlamentets og Rådets aftaler indeholder en masse gode elementer, der kan være med til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair konkurrence, lyder det fra ministeren.