Gå til hovedindhold

Det lysner for europæiske chaufførers kamp mod social dumping. I sidste øjeblik lykkedes det torsdag EU-Parlamentet at vedtage en holdning til vejpakken, som vil sikre bedre vilkår for lastbilchauffører.

Parlamentets vedtagelse betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører cabotage i Danmark.
Henning Bagger / Scanpix

Det hele var supertæt på at falde på gulvet. Men det lykkedes alligevel EU-Parlamentet at blive enige med sig selv om en holdning til vejpakken. Og det er godt nyt i kampen mod social dumping på europæiske landeveje.

- Det ændrer ikke verden fra i morgen. Men det betyder, at skarpere regler om begrænsninger af cabotage, bedre kontrol af transport over grænser, regler om aflønning af internationale chauffører og nye værn mod postkasseselskaber er stærkt på vej, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

På flere områder minder parlamentets vejpakke om det forslag, som 3F Transport har lagt frem.

Langt bedre end forventet

Parlamentets vedtagelse betyder blandt andet, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører cabotage i Danmark (se boks). Det bliver sværere for arbejdsgivere at etablere selskaber i andre lande og hyre arbejdskraft på eksempelvis rumænske vilkår. Og så skal der ikke blødes op på regler om kørehviletid.

De Radikales medlem af parlamentet Jens Rohde er godt tilfreds med vedtagelsen:

- Det er noget nær det optimale, vi kunne få ud af det. Langt bedre end forventet. I forhold til, hvor vi stod for bare en uge siden, er det her lidt af en feberredning, siger Jens Rohde.

Også det socialdemokratiske medlem af Europaparlamentet Ole Christensen er glad for resultatet af afstemningen:

- Vi har taget et kæmpe skridt mod at forhindre social dumping på landevejene. Fremover vil vi kunne undgå sager som med Kurt Beier Transport og slumlejren i Padborg. Det var godt, at parlamentet tog sig sammen klokken fem minutter i tolv, siger Ole Christensen.

Fyldt med huller

Rina Ronja Kari, europaparlamentsmedlem for Folkebevægelsen mod EU, deler ikke helt de andre parlamentarikeres begejstring:

- Reglerne er desværre fyldt med huller. Det er naivt at tro, at det her kan stoppe social dumping, siger hun.

Hun peger blandt andet på, at lastbiler må stoppe flere gange, når de kører mellem to lande til lokal løn, såkaldt bilateral transport.

- Man har taget et oprindeligt godt forlag og udvandet det.

Rina Ronja Kari har dog alligevel stemt ja:

- Det er en forbedring. Men ikke en kæmpe forbedring, siger hun.

Bureaukratisk mareridt

Op til dagens afstemning har der været et langt og kringlet forløb:

EU-Kommissionens oprindelige forslag til en ny vejpakke blev fremsat helt tilbage i foråret 2017. I mellemtiden har parlamentet mange gange måttet opgive at danne sig en holdning og er flere gange endt i et bureaukratisk mareridt med hundredvis af ændringsforslag og afstemninger, der er blevet aflyst med kort varsel.

- Jeg har sjældent oplevet så mange krumspring for at forhindre ny lovgivning, særligt fra de østeuropæiske lande. Det undrer mig, at de ikke har haft mere fokus på chaufførernes forhold, siger Ole Christensen.

Jens Rohde er også stærkt kritisk over processen:

- Men det er ligesom en pølsefabrik: Man kan ikke se, hvordan den er lavet, og glæde sig over, at den smager godt, siger han.

Svært at nå

Nu venter trilogforhandlinger, som er sidste skridt i forslagets behandlingsproces. Her skal EU-Parlamentet, Ministerrådet og Kommissionen blive enige om den endelige lovtekst.

Det kan blive svært at nå at færdiggøre i denne samling, fordi parlamentet lukker ned om få uger for at gå i valgkamp.

Til gengæld skulle der være gode muligheder for, at vejpakken kan blive endeligt vedtaget, når den nye kommission og det nyvalgte parlament træder til her til efteråret. Så vil man nemlig tage udgangspunkt i de beslutninger, der er taget i denne samling. Og her er det en fordel, at parlamentets bud på en vejpakke læner sig meget op af den beslutning, som EU’s transportministre tog i december 2018.