Henrik Krabbe, direktør for den konkursramte storentreprenør Barslund, melder sig i koret af byggechefer, der beretter om store problemer med italiensk konsortium på den nye Storstrømsbro.
Det var et motorvejsprojekt i Sydsverige, der fik læsset til at vælte for den danske storentreprenør Barslund, der blev erklæret konkurs sidst i november.
Men det familiejede firma har i de sidste leveår haft en del slagsmål med udenlandske byggeselskaber, som er blevet tildelt milliardkontrakter i Danmark, og nu tager den nu forhenværende topchef Henrik Krabbe bladet fra munden og retter en hård kritik af et af de projekter, Barslund har brændt fingrene på.
Det drejer sig om det statslige byggeri af den nye Storstrømsbro mellem Sydsjælland og Falster, hvor det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) er hovedentreprenør.
LÆS OGSÅ: Italienere ansætter korruptionsstraffet chef på Storstrømsbroen
- Da jeg blev ansat for to år siden, havde Barslund en entreprise på Storstrømsbroen, men det var nogle urimelige vilkår, som påvirkede samarbejdet negativt. Konsortiet, der styrer projektet, har grundlæggende ikke indsigt i eller respekt for de danske markedsvilkår. Hverken når det kommer til underentreprenører eller medarbejdere på byggeriet. De er vant til at arbejde i andre lande, hvor man ikke har samme samarbejde mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Og det italienske konsortium gav udtryk for, at det var uforståeligt for dem, hvordan man kan tjene penge, når man skal overholde danske vilkår for arbejdstid og løn, siger Henrik Krabbe til Fagbladet 3F.
Ubetalte regninger
SBJV har i det seneste årsregnskab for 2020 et dundrende underskud på 372 millioner kroner, og tidligere på året blev italienerne ved retten dømt til at betale mere end fem millioner kroner til den danske renovationsgigant Marius Pedersen, som havde lagt sag an for ubetalte regninger og kontraktbrud.
LÆS OGSÅ: Italiensk brobygger skal betale millioner til dansk firma
Det er italienske Itinera, der fører an i Storstrømsbro-konsortiet, og før selskabet i 2017 vandt udbuddet på det danske brobyggeri, havde det mest erfaring fra projekter i hjemlandet og mellemøstlige oliestater som Forenede Arabiske Emirater og Kuwait.
Henrik Krabbes hårde kritik af de italienske brobyggere kommer i forlængelse af flere andre danske byggechefer, som også har haft dårlige oplevelser på Storstrømsbroen.
Det gælder blandt andet den sjællandske storentreprenør Holbøll og flere andre byggefirmaer, som i foråret kunne berette om store problemer med ubetalte regninger og langvarige økonomiske slagsmål med SBJV.
Økonomisk slagsmål
Familievirksomheden Holbøll endte med at måtte opgive et millionbeløb efter at have indgået en kontrakt med SBJV om anlægsarbejde på Storstrømsbroen.
- SBJV er særdeles svære at have med at gøre. De betaler for sent, og der er altid problemer og undskyldninger, som gør, at de ikke kan få betalt deres regninger som aftalt, fortalte Holbølls adm. direktør, Carl-Ole Holbøll, til Fagbladet 3F i april i år.
LÆS OGSÅ: Byggefirma med flere hundrede ansatte går konkurs
Ligesom Holbøll måtte Barslund også igennem et langvarigt økonomisk slagsmål med italienerne i SBJV, inden de kunne trække sig ud af Storstrømsbro-projektet.
- Vi satte hårdt mod hårdt og var klar til at forlade byggeriet. De ville ikke betale for udført arbejde, og der var en tvist, som blev løst, men den kan jeg ikke gå nærmere ind i. Men vi kom ud af det med skindet på næsen. Jeg tror, at det endte med, at SBJV selv lejede nogle maskiner og hyrede udenlandske arme og ben-firmaer til at udføre det arbejde, vi skulle have lavet, siger Henrik Krabbe.
Lavtbetalt arbejdskraft
Arme og ben-firmaer er en betegnelse for bygningsarbejdere, der optræder som selvstændige og derved er undtaget overenskomstens betingelser for løn- og arbejdsvilkår.
Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er der i den seneste tid startet et stort antal rumænske bygningsarbejdere på Storstrømsbro-projektet.
Det statslige byggeri er i forvejen domineret af italienske og andre udenlandske selskaber, der kommer med deres egen lavtbetalte arbejdskraft.
Dyre tvister
Barslund havde inden sin konkursbegæring også en langvarig tvist med den spanske hovedentreprenør på Odense Letbane, Comsa, hvor parterne sloges om et tilgodehavende på mere end 50 millioner kroner.
Samlet set måtte Barslund i sit regnskab for 2019 hensætte hele 75 millioner kroner til en håndfuld verserende økonomiske tvister.
LÆS OGSÅ: Danske firmaer på Storstrømsbroen: Giv os vores penge
SBJV: Intet udestående
SBJV oplyser via sin danske pressetalsmand Christian Lemvigh, at det nu er mere end et år siden, at Barslund har udført arbejde for konsortiet.
- SBJV og vores underentreprenører arbejder efter danske løn- og ansættelsesvilkår. Barslund har selvsagt fået den aftalte betaling af SBJV, så der er ikke nogen økonomiske udeståender mellem SBJV og det nu konkursramte Barslund, lyder det i et skriftligt svar fra pressetalsmanden.