Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Krydstogtskib blev afvist på Caribisk ø på grund af corona-risiko, men ligger nu i Skagen Havn med 506 besætningsmedlemmer ombord. Et andet skib ligger i Fredericia Havn med 479 ombord.

Krydstogtskibet AIDAdiva ligger i Skagen Havn - sandsynligvis maj måned med.
Arkiv / Henning Bagger / Ritzau/Scanpix

To krydstogtskibe med knap 1.000 besætningsmedlemmer ombord ligger lige nu i Skagen og Fredericia Havne. Ingen ved, om der udbryder corona ombord. Hvis det sker, vil det belaste det danske sundhedsvæsen voldsomt.

Det mener ITF, Det Internationale Transportarbejderforbund, der vil have besætningerne hjemsendt.

Krydstogtskiber AIDAdiva  blev afvist på den caribiske ø St. Maartens på grund af frygt for corona-smitte. Skibet sejlede videre til Skagen Havn, der modtog skibet med åbne arme 5. april. Der er i dag 506 besætningsmedlemmer ombord, og det vil være en katastrofe for de lokale sygehuse, hvis der udbryder corona, advarer ITF.

Advarslen gælder også krydstogtskibet AIDAmar, der anløb Fredericia Havn 2. april med 479 besætningsmedlemmer ombord og skal ligge til kaj i fire til seks uger. De danske myndigheder har forbudt besætningerne at forlade skibene.

Afvist i Caribien på grund af corona-frygt

Den selvstændige stat St. Maarten i Caribien nægtede i marts AIDAdiva tilladelse til at anløbe øens havn på grund af frygt for corona-smitte. Det fremgår af regeringens officielle hjemmeside.

Premierminister Silveria Jacobs forklarer i en erklæring, at skibet blev afvist, fordi det ikke leverede de relevante sundhedserklæringer rettidigt. Og det, der blev leveret, var ufuldstændigt.

Det fremgår, at skibet havde passagerer med, der tidligere på rejsen var syge, men ifølge skibet havde de ikke længere syge personer ombord.

Premierminister Silveria Jacobs siger, at på trods af det, skal procedurerne overholdes.

- I betragtning af den udvikling, der finder sted i verden med corona-virus, er det bydende nødvendigt, at vi får information i henhold til procedurerne. Regeringen kræver tilstrækkelig og rettidig information for at træffe sin beslutning, siger premierministeren og fortsætter:

- Vi har ikke råd til at træffe forhastede beslutninger i sidste øjeblik, som kan have ødelæggende konsekvenser for vores ø. Vores land er lille, og vores kapacitet og ressourcer er begrænsede, hvilket gør os ekstremt sårbare, udtaler premierministeren.

Professor: Ingen ved, om der er corona-smitte

Det er kaptajnerne på skibene, der har garanteret, at besætningerne er corona-fri. Men det kan de ikke vide, har professor Trine Mogensen, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, påpeget.

Hun fastslår, at man kan bære corona-smitten videre uden at udvise symptomer på smitte.

- Så ingen kan vide, om nogle vil udvikle symptomer, og om der er smittede ombord. Kaptajnen kan heller ikke vide det, siger Trine Mogensen.

Hun pointerer, at hvis der bare er ét besætningsmedlem, der er smittet, kan corona-smitten meget hurtigt sprede sig blandt de andre besætningsmedlemmer, fordi de lever tæt på krydstogtskibe.

ITF: Dybt uansvarligt

Skibsinspektør i ITF Morten Bach kalder det dybt uansvarligt, at havnene har sagt ja til krydstogtskibe, hvor der risiko for corona-smitte ombord. Han mener, at havnene kun gør det for pengenes skyld. 

- Vi har kun kaptajnernes ord for, at der ikke er corona-smittede ombord, og det er ikke nok. Det er dobbelt uansvarligt at modtage skibene, idet de danske myndigheder ikke kan gå ombord og inspicere af hensyn til risikoen for corona-smitte, siger Morten Bach og fortsætter:

- Havnene spiller hasard med sundheden. Det vil være en katastrofe for de lokale sygehuse, hvis der udbryder corona. Det vil belaste det danske sundhedsvæsen alt for voldsomt, siger Morten Bach.

109 tyske besætningsmedlemmer på AIDAdiva blev forleden sendt hjem, men Morten Bach kritiserer hårdt, at knap 1.000 besætningsmedlemmer stadig er ombord.

- Det kræver kun mellem 20 og 30 søfolk at sejle skibet uden passagerer. Hvorfor er kokke, tjenere, rengøringspersonale og andre faggrupper ikke for længst hemsendt. Det vil godt kunne lade sig gøre, siger Morten Bach, der håber, at Danmark undgår flere af de mange krydstogtskibe, der lige nu sejler rundt på verdenshavene og leder efter havn. 

Skagen Havn kendte ikke til afvisning 

Direktør for Skagen Havn Willy B. Hansen har oplyst, at AIDAdiva skal blive i Skagen hele april, men sandsynligvis også maj måned med.

Fagbladet 3F har spurgt ham, om han er klar over, at AIDAdiva blev afvist i Caribien på grund af corona-frygt, før skibet satte kursen mod Skagen.

- Nej, det var jeg ikke klar over, siger Willy B. Hansen, der ikke vil svare på flere spørgsmål i telefonen. Han beder om at få spørgsmålene på mail og lægger røret på.

Fagbladet 3F har blandt andet bedt om hans kommentar til ITF’s anklager om hasard med det danske sundhedsvæsen, og hans kommentar til afvisningen på St Maarten. Men han har endnu ikke svaret.

Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra Rune Rasmussen, direktør for Associated Danish Ports, som Fredericia Havn er en del af.

Rederi arbejder på hjemsendelse 

​​​​​​Begge krydstogtskibe hører under det tyske rederi AIDA Cruises i Rostock, der her svarer på mail på en stribe spørgsmål fra Fagbladet 3F:

Hvorfor valgte I at sejle AIDAdiva den lange vej fra Caribien til Skagen Havn og AIDAmar til Fredericia Havn?
  
- I en almindelig sommersæson tilbyder vi både krydstogter i Østersøen og i nordeuropæiske farvande. Vi er taknemmelige for, at vi sammen med Skagen og Fredericia fandt to havne, hvor AIDAmar og AIDAdiva kan være, svarer Hansjörg Kunze, vicepræsident i AIDA Cruises Kommunikation & Bæredygtighed.

Hvorfor har I ikke sendt alle besætningsmedlemmer hjem – undtagen dem, der er nødvendige for at holde skibet i gang?

-  Det er udfordrende på grund af de restriktive regler for indrejse og udrejse i de forskellige lande, men vi arbejder på det. Vi har allerede været i stand til at bringe nogle af vores besætningsmedlemmer hjem via charterflyvninger eller busoverførsler, siger han.

 Hvad får besætningen i løn, mens skibene er i havn?

- Selvfølgelig fortsætter vi med at betale løn til hvert besætningsmedlem, der er ombord, siger Hansjörg Kunze.
 
Kan du garantere, at der ikke vil bryde corona-smitte ud på de to skibe, mens de er i Danmark?

- Der var og er stadig ingen mistanke om eller positive corona-virus på vores skibe. Det betyder, at vores besætninger har det fint. For at sikre, at det forbliver sådan, er vores besætning underlagt de strenge hygiejnebestemmelser og de samme regler for at undgå kontakt og social afstand. Medicinsk behandling på vores sygehuse ombord er garanteret døgnet rundt, svarer Hansjörg Kunze