Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Passagerer i offentlig transport skal igen bruge mundbind eller visir. Flere af landets trafikselskaber opfordrer chaufførerne til ikke tage konflikten med genstridige passagerer, der nægter at bruge mundbind.

"Er der optræk til en konflikt, så lad kunden køre med”. Sådan lyder Midttrafiks udmelding til buschauffører via deres chaufførnet.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Det er næppe med stor glæde, at passagerer i busser og tog fra mandag igen sætter mundbindselastikkerne omkring ørerne eller trækker det gennemsigtige visir ned foran ansigtet, efter myndighederne har genindført corona-krav for passagerer i kollektiv transport. Men hvis nogle passagerer er så trætte af det, at de nægter, skal chaufføren ikke tage konflikten.

Dén opfordring er klar fra både Midttrafik, der står for trafikken i den midtjyske region, og Sydtrafik, der har den jyske del af Region Syddanmark.

Hos Sydtrafik oplyser kommunikationskonsulent Louise Christine Rasmussen, at buschaufføren har ret til, men ikke pligt til at afvise passagerer uden mundbind.

- Buschaufføren skal informere passagererne om kravet om mundbind – og bede dem om at tage et på, hvis de ikke har det på ved indstigning, siger hun og fortsætter:

- Hvis passageren nægter, så er det ikke buschaufføren, der skal tage konflikten, det skal vores kontrollører. Det er dem, der bortviser passagerer uden mundbind og eventuelt tilkalder politiet, hvis vedkommende nægter. Det er endnu ikke sket, siger hun.

Buschauffører: Ret, men ikke pligt

Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder for kontrakter hos Midttrafik, oplyser, at generelt er det kontrollørerne, der skal håndhæve krav om brug af mundbind eller visir. Som chauffør har man ret, men ikke pligt til at afvise kunder uden mundbind eller visir.

“Hvis kunderne fortæller, at de er undtaget kravet, skal du ikke bede om dokumentation, men bare lade kunden køre med. Er der optræk til en konflikt, så lad kunden køre med.” Sådan lyder Midttrafiks udmelding til buschauffører via deres chaufførnet.

Meldingen til chaufførerne er også, at børn under 12 år er undtaget kravene, og børn under 16 år må aldrig afvises eller bortvises.

Hos FynBus siger Kommunikationschef Martin B. Krogh, at det er kontrollørerne, der har opgaven med at sikre, at mundbindskravet bliver overholdt.  

- Chaufføren har ret til at afvise en kunde uden mundbind, men ikke pligt til det, siger han.

Uddeler mundbind

Chef for salg og kunder hos Nordjyllands Trafikselskab (NT) Mette Henriksen fortæller, at kunderne heldigvis er positivt indstillet overfor kravene.

- Desuden har vores kontrollører i busser og tog mundbind med til uddeling, oplyser hun.

I det bornholmske trafikselskab BAT siger trafikchef Kim Kock-Hansen, at BAT, sidste gang der var krav om mundbind, havde god erfaring med at udlevere ét til de passagerer, der ikke havde mundbind med.

- Det gør vi igen, netop for at være imødekommende over for passagererne, siger Kim Koch-Hansen.

Smider mundbind i protest

Karin H. Sørensen, der er formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører, mener, at trafikselskaberne skal opruste kontrollørindsatsen her og nu.

- Det må være kontrollørernes opgave at tjekke, om folk er fritaget for mundbind. Sidste gang der var restriktioner, oplevede vi tydeligt, at folk steg på bussen uden mundbind i ren og skær protest over restriktionerne og brugte fritagelse som undskyldning, siger hun og fortsætter:

- Det er ikke fair over for hverken passagerer eller chauffører. Trafikselskaberne må i gang med at sætte mere corona-personale på busserne, siger Karin H. Sørensen.