Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kummerlige bo- og arbejdsforhold i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg er skiftet ud med en lejlighed i den polske by Szczecin og nyt chaufførjob for tre af de filippinske chauffører.

De tre filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg har fået job og lejlighed i Polen. Fra venstre er det Juniper Revis, Jojit Cate og Cosme Tadena.
Privat

De tre filippinske chauffører Juniper Revis, Jojit Cate og Cosme Tadena oplevede sidste år Danmark fra den værste side, da de boede i den danske vognmand Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

De har nu efter måneder i uvished fået nyt job og en anstændig bolig. Men de måtte søge sydpå til Polen, før det lykkedes.

De står til at få 7.000 polske zloty i månedsløn i deres nye job, hvilket svarer til cirka 13.000 kroner. Dertil kommer diæter, hvilket samlet set vil gøre betalingen en hel del højere.

Forholdene i slumlejren var stærkt uhygiejniske.
Forholdene i slumlejren var stærkt uhygiejniske.

- Det er meget trist at tænke tilbage på tiden i slumlejren i Danmark. De forfærdelige forhold havde ingen af os ønsket, og vi har spildt mange måneder af vores liv. Men det var kampen værd, siger Jojit Cate.

Deres lange rejse mod ordentlige forhold begyndte 29. oktober 2018, hvor Fagbladet 3F afslørede, at filippinske og srilankanske chauffører boede under usle og uhygiejniske forhold i slumlejren tæt på den tyske grænse. 

27 chauffører kom efterfølgende under beskyttelse af Center mod Menneskehandel og boede et hemmeligt sted i fem uger. Nogle valgte derefter at vende hjem til Filippinerne, men størstedelen af chaufførerne blev i Europa. En del af dem har fået nyt job.

Hygger sig sammen

Jojit Cate står jævnligt for madlavningen i lejligheden i Szezecin.
Jojit Cate står jævnligt for madlavningen i lejligheden i Szezecin.

Blandt andet de tre chauffører, der bor i en stor syv-værelses lejlighed med trægulve i en befærdet gade i centrum af Szczecin i den nordlige del af Polen.

- Det er okay, vi hygger os sammen. Lejligheden er fin. Vi har meget bedre forhold end i slumlejren. Jeg har det bedre og er mere glad, siger Jojit Cate.

Man kan høre sporvognene, der jævnligt buldrer forbi på gaden, oppe i lejligheden på 2. sal. Den deler de med håndværkere, ingeniører, studerende og tjenere, der arbejder midlertidigt i byen.

Der er rent i lejligheden, der er udstyret med to badeværelser og køkken, hvor tallerkener og krus står pænt på række i køkkenskabene.

I slumlejren i Padborg måtte chaufførerne bo bag pigtråd i containere, sove på skummadrasser på gulvet og lave mad udenfor.

Jojit Cate sov på en beskidt madras i en kold lastbilanhænger i slumlejren.
Jojit Cate sov på en beskidt madras i en kold lastbilanhænger i slumlejren.

Slut med uvished

Jojit Cate dyrker fitness og går lange ture i byen for at holde sig i god form.

- Jeg trænger til at komme på arbejde og få en hverdag op at stå, fortæller han. 

Det varer ikke længe, før det sker. Jobbet hos en dansk vognmand med polsk afdeling er i hus. Men de tre chauffører venter på at få deres polske arbejdstilladelse fornyet, så de igen kan køre lastbil. 

Det er også slut med at køre lastbil i Europa til 15 kroner i timen med lange udmarvende arbejdsdage i lastbilen for Kurt Beier Transport A/S.

På det tidspunkt fik de i alt 1.060 euro i løn og diæter om måneden. Men efter at lejren blev lukket af myndighederne efter Fagbladet 3F’s afsløring, tilbød Beier-firmaet at hæve lønnen til 1.300 euro. Alle chaufførerne afslog tilbuddet.   

Har fået forskud på lønnen

De tre chauffører vil gerne holde deres nye arbejdsgiveres navn for dem selv, indtil de har fået deres arbejdstilladelse. Men Fagbladet 3F har set dokumentet med deres fremtidige vilkår.

De fandt jobbet gennem nogle af de andre chauffører fra slumlejren.

Jojit Cate blev alvorligt syg i slumlejren, men blev sendt hjem fra hospitalet. Beier-firmaets sygeforsikring duede ikke i Danmark.
Jojit Cate blev alvorligt syg i slumlejren, men blev sendt hjem fra hospitalet. Beier-firmaets sygeforsikring duede ikke i Danmark.

- Vi får også sygeforsikring, siger Jojit Cate, der gerne vil arbejde minimum tre år mere i Europa.

Deres kommende arbejdsgiver har givet chaufførerne et forskud, så de har råd til mad og husleje, indtil de får deres arbejdstilladelser.

- Det er en god arbejdsgiver. Heldigvis er alt billigere i Polen - også madvarer, siger Jojoit Cate, der køber ind i varehuset Carrefour og Netto lige i nabolaget.

- Vi spiser sammen og spiser mest ris, brød, kød og grøntsager, siger Jojit Cate og åbner lågerne på to store stålkøleskabe, der er fyldt til randen med madvarer.

Konen skal snart føde

Chauffør Cosme Tadena.
Chauffør Cosme Tadena.

Chauffør Cosme Tadena er også godt tilfreds med fremtidsudsigterne.

- Det er dejligt at have et job. Men mit problem er, at jeg endnu ikke kan betale af på det lån, jeg tog på Filippinerne. Min kone skal snart føde, og hun har også hårdt brug for penge, siger han og fortsætter:

- Men det er nødt til at vente til, jeg får min første løn. Jeg mangler virkelig at kunne sende penge hjem til familien, siger Cosme Tadena, der gerne vil køre i Europa i 10 år, før han vender hjem.

Har sat lån i stå

10 år bag rattet på de i europæiske veje er også chauffør Juniper Revis ønske.

- Så vil jeg have penge nok til at investere og skabe en fremtid for mine børn. Ikke mindst med deres uddannelse i Filippinerne, siger Juniper Revis.

Han har også taget et lån i Filippinerne, men har måtte lave en aftale om at sætte afbetalingen i stå midlertidigt.

Chauffør Juniper Revis.
Chauffør Juniper Revis.

- Det værste er, at min familie har måtte undvære penge fra mig i lang tid, siger Juniper Revis, der har et klart ønske her og nu:

- Jeg vil bare gerne have en rolig tilværelse, køre lastbil og tjene penge, siger han.