Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Filippinske lastbilchauffører fortæller, at polsk politi reddede dem fra elendige forhold hos Kurt Beier Transport-firmaet HBT og transportvirksomheden AEH. Direktør mener ikke, at der er noget at komme efter i sagen om menneskehandel.

Den danske Beier-koncerns polske transportselskab bliver efterforsket af polsk politi i en sag om mulig menneskehandel.
Scanpix / Frank Cilius

En sag om mulig menneskehandel over for 10 filippinske lastbilchauffører. Det har ramt Beier-koncernens polske transportvirksomhed HBT Internationale Transporte samt den polske virksomhed Andersen Euro-Handel, som deler adresse med Beier-selskabet i Koszalin i det nordlige Polen.

Det bekræfter sagens anklager over for Fagbladet 3F.

- Undersøgelsen bliver gennemført som følge af en rimelig mistanke om menneskehandel, siger Miłosz Ziółkowski, der er anklager hos anklagemyndigheden i Szczecin.

Dansk selskab ikke inddraget

Beier-selskabet HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. deler adresse med det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o.
Beier-selskabet HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. deler adresse med det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o. FOTO: Michal Sita

Den polske anklager oplyser, at der er mistanke om, at de to polske virksomheder har rekrutteret filippinske chauffører på baggrund af falske påstande om ansættelsesforhold og løn.

Politiets undersøgelse blev sat i gang efter oplysninger fra NGO’en La Strada, der er et internationalt netværk imod menneskehandel og slaveri.

Ifølge anklager Miłosz Ziółkowski omhandler undersøgelsen på nuværende tidspunkt ikke det danske selskab Kurt Beier Transport A/S. Men det kan ikke udelukkes, at det kommer til at ske i fremtiden, oplyser anklageren. Det kommer an på fremtidige forklaringer fra de forurettede i sagen.

I en anden sag i Danmark efterforsker Syd- og Sønderjyllands Politi fortsat, om Kurt Beier Transport A/S har udsat filippinske og srilankanske chauffører for menneskehandel til tvangsarbejde.

Se minidokumentar om slumlejren: Motorvejens Slaver

Lykkelige chauffører

Fagbladet 3F har været i kontakt med flere af de filippinske lastbilchauffører, der blev fjernet fra de to polske transportvirksomheder om morgenen 25. oktober 2018.

Chaufførerne blev taget med til det polske grænsepoliti, blev interviewet og fik mad samt et sted at være.

- Vi er lykkelige over, at vi blev reddet og slap væk. Det var slemt at arbejde for HBT og Andersen Euro-Handel. De pressede os til grænsen. Det var farligt for os, siger en 40-årig filippinsk chauffør, der føler sig truet af sin tidligere chef og ikke ønsker at stå frem med sit navn.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Filippinske chauffører fortæller, at de blev reddet væk fra deres arbejdsgivere af polsk politi.
Filippinske chauffører fortæller, at de blev reddet væk fra deres arbejdsgivere af polsk politi. FOTO: Privat

Chauffør: 900 euro i betaling

Bankoverførsel af 761 euro fra AEH til en filippinsk medarbejder.
Bankoverførsel af 761 euro fra AEH til en filippinsk medarbejder.

Filippineren oplyser, at han var ansat af Andersen Euro-Handel og skulle tjene i alt 900 euro om måneden i løn og diæter. Det svarer til under 6.900 kroner. Men virksomheden trak typisk omkring 50 eller 100 euro fra i betalingen om måneden, fortæller han.

Han arbejdede for Andersen Euro-Handel i otte måneder, men fik ikke nogen lønsedler.

Ifølge chaufføren kørte han lastbil for firmaet i hele Europa - også i Danmark med blandt andet øl fra Carlsberg.  

Når filippinerne ikke kørte lastbil på de europæiske veje, boede flere af dem i containere på de to transportvirksomheders fælles adresse i Koszalin i Polen. De boede seks personer i hver container, som hverken indeholdt køkken eller toilet, fortæller filippineren.

Chaufførerne, der arbejdede for selskabet Kurt Beier Transport - HBT, boede derimod i arbejdsgiverens slumlejr i Padborg. Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at filippinske og srilankanske chauffører fra slumlejren fik hver i alt 1.060 euro - svarende til cirka 7.900 kroner - i løn og diæter om måneden, og at de også blev trukket en vis del af deres betaling. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

Ifølge filippinske chauffører boede nogle af dem i containere på virksomhedernes adresse i Polen.
Ifølge filippinske chauffører boede nogle af dem i containere på virksomhedernes adresse i Polen. FOTO: Google Map

Direktør: Ikke noget at komme efter

 

Direktøren hos Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, fortæller til Fagbladet 3F, at han ingen kommentarer har til, at polsk politi efterforsker en sag om menneskehandel mod Beier-selskabet HBT Internationale Transporte.

I den danske sag har Karsten Beier tidligere klart afvist, at hans filippinske og srilankanske chauffører har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde.

Omkring anklagen om menneskehandel skriver ejeren af Andersen Euro-Handel, danske Marc Hvidebæk-Andersen, i en e-mail til Fagbladet 3F: 

- Vi mener ikke, der er noget at komme efter. Men vi får se, hvad politiet finder ud af.

Forelagt kritikken fra filippinske chauffører skriver Marc Hvidebæk-Andersen:

- Vi har aldrig haft nogen, som arbejder for 900 euro. Dette er standardanklager fra chauffører, som tror, de kan få lidt ekstra. Alt er tjekket af myndighederne og skulle der være én, som ikke er blevet afregnet i henhold til loven, får vi et påbud om efterbetaling. De polske myndigheder har godt styr på disse ting.

Læs også: Beier-partner: Filippiner-sag er blæst ud af proportioner

Fagforeningsmand: De var desperate

Edwin Atema fra det hollandske transportarbejderforbund, FNV, hjalp de filippinske chauffører væk fra HBT og Andersen Euro-Handel. Edwin Atema oplyser til Fagbladet 3F, at han mødte en del af chaufførerne i Holland eller i Danmark, hvor han snakkede med dem i Padborg, Roskilde og København.

- Otte chauffører besluttede, at nu var det nok med at arbejde under så dårlige forhold. De var desperate, siger Edwin Atema.

- Jeg så stærke tegn på menneskehandel, siger han.

Fagforeningsmanden hjalp chaufførerne med at kontakte de polske myndigheder. Han tog også kontakt til organisationen La Strada, der gik til politiet.

- Vi er overraskede over, hvor hurtigt og godt polsk politi kom chaufførerne til undsætning og hjalp dem i denne sag. Chaufførerne fik hurtigt status som ofre for menneskehandel, siger Edwin Atema.

Efterfølgende blev de otte chauffører indkvarteret et sikkert sted under de polske myndigheders beskyttelse. Senere flyttede yderligere to chauffører ind i husene.

Anklager: Ikke afgjort, om sagen kommer for retten

Den polske anklager oplyser, at undersøgelsen mod de to transportvirksomheder er på et indledende stadie.

- Det er umuligt nu at forudsige, om og hvornår sagen vil blive sendt til retten, siger Miłosz Ziółkowski.

Ifølge en af de 10 filippinske chauffører har fire af dem har fået nyt arbejde i Europa, mens de resterende er i venteposition.