Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vognmand Marc Hvidebæk-Andersen mener, at sagen med vognmandsfirmaet Kurt Beiers filippinske chauffører er blæst ud af proportioner. Han har ikke tænkt sig at bryde sit nære samarbejde med firmaet.

De filippinske Beier-chauffører burde have ryddet op efter sig selv i lejren i Padborg, mener den vognmand i Polen, der sørgede for deres arbejdstilladelser.
Foto: Privat

Kurt Beier Transport A/S har i Danmark fået massiv kritik for virksomhedens slumlejr for udenlandske chauffører i Padborg. Men transportvirksomhedens nære samarbejdspartner i Polen retter i stedet kritikken mod de filippinske chauffører.

Kurt Beier Transport A/S’ samarbejdspartner i Polen er Marc Hvidebæk-Andersen, der står bag det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o.

- Det er for ringe, at de folk ikke rydder op efter sig selv. Containere er gode nok til danske håndværkere, men ikke til filippinerne. De kunne starte med at rydde op selv, siger Marc Hvidebæk-Andersen, der dog oplyser, at han ikke selv har været på besøg i lejren i Padborg.  

- Generelt synes jeg, at sagen er blæst ud af proportioner, siger Marc Hvidebæk-Andersen, der mener, at nogle af billederne fra lejren er taget i sommer og “stykket sammen”. 

Se billeder: Sådan bor filippinske chauffører i en slumlejr i Danmark

Vognmand: Der er ikke noget at komme efter

For en uge siden afslørede Fagbladet 3F forholdene for 22 filippinske og fire srilankanske lastbilchauffører hos Kurt Beier Transport A/S. Dagen efter blev lejren i Sønderjylland ryddet.

Politiet og Socialstyrelsens Center mod Menneskehandel undersøger nu, om de 26 udenlandske chauffører er blevet udsat for menneskehandel til tvangsarbejde hos vognmandsvirksomheden.

Afsløringerne har ført til, at seks firmaer har droppet samarbejdet med Kurt Beier Transport A/S - heriblandt mejergiganten Arla, den internationale butikskæde Jysk og Danmarks største transportvirksomhed, DSV.

Men vognmandsvirksomheden Kurt Beier har fortsat fuld opbakning fra Marc Hvidebæk-Andersen:

- Der er ikke noget menneskehandel. Der er ikke noget at komme efter. Der er ikke nogen, der er tvunget. Det er der slet ikke tale om. Det er en lodret løgn, de kommer med, siger Marc Hvidebæk-Andersen.

- Af det, der ligger nu, er intet ulovligt. Jeg har ikke tænkt mig umiddelbart at ændre på vores samarbejde, siger han.

Læs også: Kommune: Vognmands slumlejr er ulovlig

Vognmand: Loven er overholdt

Det polske Beier-selskab HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. deler adresse med transportfirmaet Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o.
Det polske Beier-selskab HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. deler adresse med transportfirmaet Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o. FOTO: Michal Sita

Fagbladet 3F er taget til byen Koszalin i det nordlige Polen. På samme adresse i byen ligger både Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o. og Kurt Beier Transport A/S’ polske datterselskab, HBT Internationale Transport Sp. z.o.o. På stedet ser Fagbladet 3F’s udsendte adskillige polske lastbiler med navnet AEH.pl, men ingen lastbiler med Kurt Beier Transports logo.

Marc Hvidebæk-Andersen forklarer, at han holder øje med vognmandsvirksomheden Kurt Beiers ansatte på stedet i Koszalin, og at han har fuldmagt til at underskrive kontrakter på vegne af Beier-virksomheden. Samt at han sørger for, at vognmandsvirksomheden Kurt Beiers filippinske chauffører får polsk opholds- og arbejdstilladelse.

De filippinske chauffører er ansat i Beier-virksomhedens polske datterselskab HBT Internationale Transport - og kan dermed arbejde for vognmandsvirksomheden i hele EU.

- Der er folk, der har spurgt til, om lovgivningen er overholdt. Det kan jeg forsikre om, siger Marc Hvidebæk-Andersen.

- Alle dem, der kommer her, har gennemgået alle kurser. Deres dokumenter er tjekket af de polske myndigheder. Alt er i orden, siger han og oplyser, at de bliver kontrolleret meget af de polske myndigheder.

Vil ikke kommentere arbejdstid

Marc Hvidebæk-Andersen har som prokurist for Beier-virksomhedens polske datterselskab fuldmagt til at skrive under for virksomheden, og han har underskrevet ansættelseskontrakter med dets filippinske chauffører. Ifølge kontrakterne skal lastbilchaufførerne maksimalt arbejde 56 timer om ugen fordelt på seks dage.

Der står i deres kontrakter, at de arbejder maksimalt ni eller 10 timer om dagen, men chaufførerne siger, at de er på arbejde 17-18 timer ad gangen. Hvad siger du til det?

- Jeg har ingen kommentarer til antallet af arbejdstimer. Jeg ved ikke, hvad der står i kontrakterne. Det kan jeg ikke lige huske, siger Marc Hvidebæk-Andersen.

Vognmand: Lønnen må være i orden

Ifølge filippinske chauffører hos HBT Internationale Transport har de tjent i alt 1.060 euro om måneden - i løn og diæter - i Danmark. Det svarer til cirka 7.900 danske kroner. 

Marc Hvidebæk-Andersen bekræfter, at virksomhedens filippinske chauffører ikke får en månedlig lønseddel, som danske chauffører ville få. Til gengæld får filippinerne en årsopgørelse, hvoraf deres løn fremgår, oplyser han.

Marc Hvidebæk-Andersen har ingen kommentar til, om en løn på 1.060 euro til de filippinske chauffører om måneden er fair. Men han siger dog:

- Siden at de gider at komme her, må det være i orden.

- Det er en god løn i forhold til på Filippinerne. Det er derfor, de kommer, tilføjer Marc Hvidebæk-Andersen og oplyser, at han ikke har noget med lønaftalerne at gøre.

Vognmand: Ingen vil følge overenskomsten

Marc Hvidebæk-Andersen oplyser, at hans eget firma, Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o., kører fragt både uden for og inden for EU - også i Danmark. Firmaet benytter “nogle få” filippinske chauffører, oplyser vognmanden, der har boet i Polen og andre steder i udlandet gennem mange år

- Det er forskelligt, hvad de får i løn. Nogle har fået 2.000 euro om måneden, siger Marc Hvidebæk-Andersen.

Han ønsker ikke at fortælle, hvor meget de lavest lønnede hos ham tjener.

Ifølge 3F tjener en typisk dansk eksportchauffør mellem 26.000 og 32.000 kroner om måneden, hvis overenskomsten på området bliver overholdt.

- Kunderne vil ikke følge 3F’s overenskomst. Der er ingen kunder, der vil betale de priser for transport i dag. Kunderne siger, at priserne skal ned. Der er ingen i Vesteuropa, der gider at være chauffør mere, siger Marc Hvidebæk-Andersen.