Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Rumænsk chauffør, der kører varer for Ikea, fik kun tilkendt 18.000 kroner i Københavns Byret i stor sag om piratkørsel i Norden. Kravet fra 3F var på knap 1,3 millioner kroner i lønefterbetaling, fordi chaufføren arbejdede i Norden til slovakisk løn.

Emilian Tudor Jetzi kørte varer fra Ikea mellem Danmark og de øvrige nordiske lande for Ikeas transportleverandør Bring til lav løn.
Asger Havstein Eriksen

Kan transportvirksomheder nøjes med at betale slovakisk løn til udenlandske chauffører, der kører varer i pendulfart mellem to lande i Norden?

Ja, mener Københavns byret, der har afsagt dom i en sag rejst af 3F Transport på vegne af den rumænske chauffør Emilian Tudor Jetzi.

Han kørte gennem en årrække varer fra Ikea mellem Danmark og de øvrige nordiske lande for Ikeas transportleverandør Bring.

Københavns Byret frikendte stort set arbejdsgiveren for brud på EU’s regler om aflønning af udstationererede chauffører, som var sagens omdrejningspunkt.

3F Transport havde krævet en efterbetaling på knap 1,3 millioner kroner med henvisning til, at reglerne om udstationering og en række andre regler var blevet overtrådt.

Men det fandt Københavns Byret ikke var tilfældet. I stedet blev chaufførens arbejdsgiver, Bring Slovakia, frikendt for langt de fleste krav og slap med en regning på godt 18.000 kroner, som Emilian Tudor Jetzi skal have i manglende feriepenge.

3F: En mystisk dom

3F Transport undrer sig meget over byrettens dom.

- Reglerne om udstationering blev lavet for at sikre fair konkurrence og samme løn for samme arbejde i samme land. Derfor er dommen dybt mystisk. For den pågældende chauffør har arbejdet med transport af varer i Norden med Danmark som udgangspunkt, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport og fortsætter:

-  Han har ikke kørt med varer fra Slovakiet, og derfor mener vi naturligvis, at lønnen skal afspejle niveauet her i Norden, siger han.

EU’s Vejpakke vil fjerne al tvivl 

Jan Villadsen peger på, at EU’s regler om udstationering og aflønning for transport over grænser har været uklare på transportområdet. Men han glæder sig over, at EU’s regler bliver lavet om fra marts 2022, som betyder, at der ikke vil være tvivl i sager som denne.

- EU’s Vejpakke blev vedtaget i sommer, og de nye EU-regler skærer ud i pap, at et østeuropæisk firma, der kører varer mellem Danmark og Sverige lige som i denne sag, skal have dansk løn i Danmark og svensk løn i Sverige, siger Jan Villadsen.

Men allerede fra 1. januar 2021 sker der noget på de hjemlige veje. Her skal udenlandske chauffører, der kører godskørsel internt i Danmark – såkaldt cabotagekørsel – have dansk løn.

Det skyldes, at Folketinget tidligere i år vedtog en lovstramning for at stoppe piratkørsel og unfair konkurrence på danske veje.

3F Transport, 3F Transports advokat og Emilian Tudor Jetzi overvejer nu, om sagen skal ankes, selvom reglerne snart bliver lavet om.

Brings advokatfirma: Korrekt dom

Brings advokatfirma NJORD Law Firm kalder i en kommentar på deres hjemmeside dommen for korrekt.

“Hvis chaufføren havde fået medhold i sit krav, ville det have medført en helt uoverskuelig og uforudsigelig retstilstand for disse vognmænd. Det er derfor vores vurdering, at Københavns Byrets afgørelse er korrekt”, står der i kommentaren fra advokatfirmaet.

Men NJORD Law Firm forholder sig også til, hvad den danske lovstramning fra 1. januar 2021 og regelændringerne i Vejpakken i 2022 kommer til at betyde i forhold til at kunne kræve dansk løn.

“Sagen blev anlagt i 2017 og er afgjort på baggrund af de regler, der fandt anvendelse på daværende tidspunkt. Københavns Byrets dom i nærværende sag betyder derfor ikke nødvendigvis, at en udenlandsk chauffør ikke i fremtiden vil have mulighed for at kræve dansk løn fra sin udenlandske arbejdsgiver, hvis chaufføren kører transport i Danmark”, skriver advokatfirmaet.

(Underrubrikken opdatereret 1. december 2020 klokken 13.08)