Gå til hovedindhold

Cabotagekørsel og især ulovlig cabotagekørsel er begreber, der bliver flittigt brugt, når det gælder social dumping på vejene. Men hvad er cabotagekørsel egentlig?

Hvis forseelsen er grov nok klapper politet en hjullås på lastbiler, der bliver taget for ulovlig cabotagekørsel.
Privat

Hvad er cabotagekørsel og hvad er ulovlig cabotagekørsel?

Det er begreber, som ofte dukker op, når det handler om social dumping, der rammer lastbilchauffører på landeveje og motorveje i Danmark og EU.

Ulovlig cabotagekørsel kaldes også piratkørsel og reglerne er klare:

Lovlig og ulovlig cabotagekørsel

  1. Lovlig cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. 

  2. Det må de godt. Som reglerne er nu, må de også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen.

  3. Hvis de udenlandske lastbiler bliver i Danmark og kører rundt med gods udover de tre ture, kører de ulovlig cabotagekørsel.

Store skridt mod ulovlig cabotagekørsel

Både den danske regering og EU har taget store skridt i kampen mod social dumping og ulovlig cabotagekørsel.

EU med en omfattende Vejpakke, der skal imødegå social dumping og ulovlig cabotagekørsel på landevejene i hele EU.

Og regeringen i 2020 med en ny lov, der sikrer udenlandske chauffører dansk løn, når de kører på de danske veje, og som også imødegår ulovlig cabotagekørsel.

Flere tages for ulovlig cabotagekørsel  

Det er politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd, der kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel i Danmark bliver overholdt. Og de har nok at lave, for det vælter ind i Danmark som aldrig før med lastbiler med chauffører bag rattet, der kører varer til dumpingløn.

Samtidig er antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, steget voldsomt. Det samme er antallet af sigtelser mod udenlandske vognmænd og chauffører.