Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Der er 10 gange højere bøder på vej til både vognmænd og chauffører for ulovlig afholdelse af lovpligtigt ugehvil i lastbilernes førerhus.

Sådan så der ud, da Fagbladet 3F tidligere på året var forbi den stopfyldte rasteplads Karlslunde Vest: Udenlandske lastbiler parkeret med nedrullede gardiner.
Privat

Næste år bliver det 10 gange så dyrt som nu for både vognmænd og chauffører, hvis chaufførens ugentlige hvil foregår i køjen i lastbilførerhuset. Bøderne forhøjes til 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

De højere bøder skal gøre op med ulige konkurrencevilkår og forbedre chaufførernes arbejdsmiljø ved at bremse lastbilcamping, hvor hovedsageligt udenlandske lastbilchauffører overnatter ulovligt i lastbilerne.

EU-regler betyder, at chauffører hver uge skal holde et ugehvil med fri i 45 timer i træk uden for lastbilen.

Lovforslaget, der er fremsat af transportminister Benny Engelbrecht (S), er netop blevet førstebehandlet i Folketinget, og der var klart flertal for stramningen.

Bedre arbejdsmiljø vigtigt 

Ministeren er meget tilfreds med, at der tegner sig et flertal i Folketinget.

- Det ligger regeringen meget på sinde, at lastbilchauffører får bedre arbejdsvilkår og et bedre arbejdsmiljø, hvor de ikke bliver tvunget til at overnatte i deres lastbiler, og det er meget positivt, at et flertal i Folketinget også mener det, siger Benny Engelbrecht og fortsætter:

- Omvendt er jeg noget overrasket over de borgerlige partier, der nu, efter valget, ikke længere kan støtte forslaget. Til trods for at de før valget, da de selv sad i regering, talte varmt for en markant forhøjelse af bødestraffen, siger Benny Engelbrecht.

Venstre, De Konservative og  Dansk Folkeparti tilkendegav under førstebehandlingen, at de mener, at bødeniveauet bliver for højt, og at de ikke stemmer for.

Men var der tvivl om De Radikales holdning, blev den udryddet, da partiets transportordfører Andreas Steenberg havde været på talerstolen.

- Vi stemmer for forslaget, der kan sikre en social bund for især udenlandske chauffører, der skal have ordentlige vilkår, siger Andreas Steenberg.

Dermed er der flertal bestående af S, Enhedslisten, SF og De Radikale.

Skader sikkerheden

Direktør i DTL – Danske Vognmænd – Erik Østergaard hilser skærpede bøder velkommen og pointerer, at reglerne er fuldstændig klare.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal se chauffører, der bor i lastbilerne i ugevis og månedsvis, hvor der spekuleres i ikke at overholde loven, fordi bøderne er lave. Højere bøder er et klart signal om, at det vil vi ikke have. Der er også et vigtigt sikkerhedsaspekt i ordentlig overnatning, så chaufførerne kan hvile ud, siger Erik Østergaard.

3F: Fast og fair piratpolitik 

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, roser lovforslaget for at være fast og fair politik mod social dumping og piratkørsel.

- Det vil jo især ramme vognmænd, der bruger de udenlandske chauffører ulovligt. De højere bøder beskytter chaufførerne mod misbrug, snyd og pres – og sikrer fair konkurrence. Husk på, at omkring 6.000 udenlandske lastbiler krydser Danmarks grænser hver dag, siger han og fortsætter:

- Mange af dem presses til ulovlige ugehvil i førerhuset i stedet for anstændig overnatning med toilet og køkkenfaciliteter på et hostel for eksempel. Vi ser endda chauffører holde hvil helt ude i villakvarterer, fordi der er så stort pres på rastepladserne langs motorvejsnettet af udenlandske lastbiler, siger Jan Villadsen.

Et godt år for transportbranchen

Han slår fast, at lovforslaget falder godt i hak med EU’s Vejpakke, der skal sætte en stopper for social dumping i transportbranchen, og som der for nylig blev enighed om. 

På den hjemlige front glæder han sig meget over, at regeringen, De Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet i finanslovsaftalen prioriterer indsatsen mod social dumping på vejtransportområdet.

Sådan så udenlandske chauffører får dansk løn, når de kører på danske veje, og hvor der samtidig sættes ind mod ulovlig cabotagekørsel.

- Det har været et godt år for transportbranchen, siger Jan Villadsen.