Gå til hovedindhold

Maratonforhandlinger er slut i EU. Der er enighed om en stor vejpakke, som sikrer dansk løn til udenlandske chauffører her i landet.

Afsløringen af en slumlejr med filippinske chauffører hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg var en politisk øjenåbner, der også nåede til Bruxelles.
Privat

Snart er det slut med, at chauffører fra Bulgarien, Rumænien og Polen må tage til takke med sulteløn på danske motorveje. EU blev torsdag morgen enig med sig selv om en ny vejpakke, som skal sætte en stopper for social dumping i transportbranchen.

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, kalder det en rigtig god dag for danske og europæiske chauffører. 

- Det er en stor og lang kamp, der er vundet. Social dumping skal bekæmpes på tværs af grænserne. Det kommer til at ske nu, siger Jan Villadsen.

Opstramning af regler

Aftalen mellem EU-Kommissionen, transportministrene og EU-Parlamentet kom i hus efter en længere proces, hvor Kommissionen fremsatte deres første forslag helt tilbage i foråret 2017. Det er de såkaldte trilogforhandlinger, der nu er afsluttet.

Den betyder blandt andet en opstramning af regler for cabotagekørsel. Her skal udenlandske chauffører nu have dansk løn, når de kører i Danmark. En bulgarsk chauffører vil altså ikke længere lovligt kunne aflønnes til de langt lavere bulgarske lønninger.

De udenlandske chauffører skal også vente længere tid, før de må vende tilbage, efter at de har kørt ture her i landet.

Farvel til slumlejr

Ifølge Jan Villadsen vil det være svært at se en ny slumlejr ved Padborg i kølvandet på den nye vejpakke:

- Dansk løn på dansk jord betyder jo blandt andet, at de filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg ikke havde kunnet køre lastbil til 20 kroner i timen i Danmark. De ville have været tættere på 160 kroner i timen. Så vejpakken gør op med den del af filippinerfinten, siger Jan Villadsen.

Kæmpe skridt fremad

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er stolt over, at der langt om længe er landet en aftale: 

- Der er indgået gode kompromiser. De betyder, at vejpakken kommer hele vejen rundt og er uden smuthuller. Den forbedrer vilkår for chaufførerne og sikrer, at konkurrencen i Europa foregår på en fair måde, som myndighederne kan kontrollere, siger Benny Engelbrehct.

Han kalder det et “kæmpe skridt fremad”, at man fremover skal følge standarderne i det land, som man kører i:

- De fleste husker nok de hjerteskærende billeder af filippinske chauffører, der levede under frygtelige forhold i en lejr i Padborg. Man skal være kold om hjertet for ikke at synes, at det har været et kæmpe problem, siger han.

Afgørende rolle

Ministeren peger på, at Danmark har spillet en afgørende rolle i at påvirke forhandlingerne.

- Det har været helt afgørende, at arbejdstagere og fagforeninger som 3F også har lagt pres på, siger han.

Især de nye regler om udstationering bygger på forslag fra 3F Transport.

Benny Engelbrecht understreger, at han endnu ikke har set den endelige tekst.

Djævlen i detaljen

Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, synes, at vejpakken tegner rigtigt. Men understreger, at han skal se “alle detaljerne, før vi jubler”.

- Det er et omfangsrigt og komplekst stof, som har været undervejs i årevis. Som bekendt ligger djævlen i detaljen – og dén vil vi have helt styr på. Men jeg er optimist og fortrøstningsfuld, siger Erik Østergaard.

Østeuropæisk modstand

Den nye vejpakke er dog ikke endeligt vedtaget. Det sker først, når forhandlerne har været tilbage til deres respektive baglande og fået aftalen blåstemplet.

Det plejer at være en formssag, men Fagbladet 3F erfarer, at den store modstand fra østeuropæiske lande gør, at det ikke nødvendigvis bliver tilfældet denne gang.

Vejpakken skal først implementeres fra 2022. I den nye finanslovsaftale er der flere penge til kontrol af ulovlig cabotagekørsel, som skal gælde, indtil vejpakken bliver omsat i dansk lovgivning.