Gå til hovedindhold

Et besynderligt pressemøde, hvor tre Venstre-ministre fremlagde teoretiske regnestykker om oppositionens politik, viser en presset regering, der er klar til at bruge beskidte tricks. Det mener blogger Rasmus Jønsson.

Joachim Rode

Selvom statsminister Lars Løkke Rasmussen ikke officielt har skudt valgkampen i gang, tegner der sig allerede nu et tydeligt mønster af, hvad der bliver Venstres store slagnummer i valgkampen. Og slagnummeret bliver ikke at fortælle vælgerne, hvad Løkke og co. har tænkt sig at udrette i næste valgperiode. Tværtimod ser det ud til, at Venstre vil gøre meget for at få flyttet fokus væk fra deres egen politik og over på modstanderne fra Socialdemokratiet.

Venstre vil nemlig meget hellere tale om, at Socialdemokratiets pensionsudspil er et stort bluffnummer, og om hvor slap og gennemhullet, landets udlændingepolitik bliver, hvis Mette Frederiksen kommer til magten. Venstre vil også gerne opstille et billede af, at pengene kommer til at fosse ud af statskassen, hvis de røde får nøglen til den.

Skræmmekampagne som de ses i USA

I spindoktorens værktøjskasse kaldes denne taktik for at føre “negativ kampagne”. Det vil sige, at man forsøger at fremstille modstanderens politik i et negativt lys. Det er jo ikke, fordi de i Socialdemokratiet og de øvrige partier i rød blok er de rene spejderdrenge. De forsøger også at få sat fokus på nogle af de negative aspekter, som de mener, der er ved den borgerlige regerings politik. Sådan er det altid i en valgkamp!

Men den negative kampagne, som Venstre er i gang med at rulle ud, har en helt anden slagkraft og pondus end et par sure pip på de sociale medier og et par negative læserbreve i aviserne. Faktisk ser det ud til, at Venstre har tænkt sig at gøre brug af en kampagneform som minder om den, der ses i amerikansk politik.

Løkke i frontalangreb

Dem, der så den første tv-duel mellem Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen, fik en smagsprøve på den negative kampagne. Det var tydeligt, at Løkke havde langt mere travlt med at tale om Socialdemokratiets pensionsudspil end Venstres egen politik i forhold til de nedslidte danskere.

Løkke havde i tv-duellen et klart mål om at udstille Socialdemokratiets pensionsudspil som “fugle på taget”. Derfor havde han grundigt planlagt at kalde udspillet for det største politiske bluffnummer i flere generationer! Et slag, som Løkke var helt bevidst om vil larme meget og få journalisterne til at spørge ekstra ind til Socialdemokratiets politik.

Besynderligt pressemøde

I denne uge forsøger Venstre sig så med at skræmme vælgerne til ikke at stemme på Socialdemokratiet, fordi det vil føre til en kaotisk udlændingepolitik. Det skete blandet andet ved, at Venstre afholdt et af de mest besynderlige pressemøder, der nogensinde er blevet afholdt på Christiansborg. Inger Støjberg og to andre Venstre-ministre afholdt et pressemøde på cirka 30 minutter, der slet ikke handlede om Venstres politik, men om at svine Socialdemokratiet til. Det var et pressemøde uden en eneste nyhed, hvilket ellers plejer at være et kriterium, når man indkalder landets medier.

Venstre forsøger igen desperat at få lagt pres på Socialdemokratiet. Deres mål var igen at få journalisterne til at løbe efter Mette Frederiksen og co. og at få hvirvlet en masse støv op, der kan støje på de sociale medier.

Danmarksmester i negative kampagner

Udefra kan det se noget komisk og desperat ud. Men i Socialdemokratiet skal man ikke læne sig tilbage og grine med. For Venstre er danmarksmester i disciplinen “negativ kampagne”. Socialdemokratiet har tidligere fået ørerne gevaldigt i klemme i Venstres spinmaskine. Tænk bare på “betalingsringen” , “12 minutter”, “løftebrud” og “Gucci-Helle”. Negative ord og betegnelser, der har sat sig så godt fast, at selv landets journalister har brugt dem i stor stil. Men fælles for dem er, at de alle er plantet i dansk politik af Venstre.

Med den volumen, som Venstre angriber med - allerede her før valgkampen - bliver det spændende at se, hvad partiet har i posen til selve valgkampen. I amerikansk politik har den negative kampagne ofte stor effekt. Om det også får det i dansk politik, må vi vente med at se på valgdagen. Men én ting har vi allerede fået svar på: Det bliver en beskidt valgkamp, danskerne kan se frem til!