Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Når A.P. Møller - Mærsk i dag afholder generalforsamling efter et år, hvor de har skovlet penge ind, vil selskabets ledelse blive mødt af vrede søfolk fra Australien, som protesterer over dårlige vilkår.

Mærsk landede et rekordoverskud på 203 milliarder kroner i 2022, men nu protesterer australske søfolk over deres vilkår.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Australske søfolk er utilfredse med, at rederiet Svitzer, der er 100 procent ejet af danske Mærsk, efter fire års strid endnu ikke har indgået en ny, bindende overenskomst i Australien.

Tværtimod forsøger selskabet at blive løst fra en eksisterende overenskomst, som ifølge fagforbundet Maritime Union of Australia (MUA) vil betyde næsten en halvering af lønnen for de ansatte, der samtidig mister tryghed i ansættelsen.

Derfor har de australske søfolk rejst tusinder af kilometer for at protestere på Esplanaden i København, hvor Mærsk har sit danske hovedkvarter.

- Vi er kommet til København, fordi vi er løbet tør for muligheder. Søfolkene har ikke haft lønstigninger i fire år trods den massive inflation. Og hvis selskabet lykkes med at ophæve overenskomsten, kan de ansatte i stedet ende på mindstelønnen. Det vil betyde, at lønnen falder med 47 procent, siger Jamie Newlyn, næstformand i MUA.

Jamie Newlyn, næstformand i det australske fagforbund MUA
Jamie Newlyn, næstformand i det australske fagforbund MUA FOTO: arkiv

En række fagforeningsfolk fra Australien og Holland samt det internationale transportarbejderforbund, ITF, holder tirsdag pressemøde om den verserende konflikt foran A.P. Møller - Mærsks hovedkvarter på Esplanaden klokken 14 lige op til rederigigantens generalforsamling.

Mærsk landede et rekordoverskud på 203 milliarder kroner i 2022. Det er det største overskud, et dansk selskab nogensinde har præsenteret.

“Råd til at betale en ordentlig løn”

Ifølge fagforbundet MUA risikerer søfolkene i Australien at blive løsarbejdere i stedet for fastansatte og dermed stå i en meget mere usikker situation.

- Mærsk har haft milliardoverskud i de seneste år, og Svitzer er en glimrende forretning. De har råd til at betale en ordentlig løn. Vi mener ikke, at Mærsk opfylder sine egne etiske retningslinjer, når de bekæmper kollektive aftaler i Australien, siger Jamie Newlyn.

Svitzer er et globalt rederi af slæbebåde, der opererer i 32 lande og har været ejet af A.P. Møller - Mærsk siden 1979.

Selskabet har en lang række aktiviteter i australske havne med en flåde på omkring 100 både.

Ville lamme 17 havne

Siden februar 2022 har Svitzer forsøgt at få annulleret sine overenskomster med tre australske fagforbund gennem en sag i Arbejdsretten i Australien.

I november sidste år blev konflikten yderligere skærpet, da Svitzer annoncerede en lockout af 592 ansatte. Det blev dog i første omgang forhindret af de australske myndigheder, der vurderede, at selskabet på den måde ville true “befolkningens velfærd” og “skade den australske økonomi”, og derfor suspenderede lockouten.

Svitzers slæbe- og bugseringsbåde er nemlig helt vitale for landet: Myndighederne konkluderede, at en lockout ville stoppe containertrafikken i 17 australske havne og lamme hele 65 procent af landets import.

Afviser anklagerne

Svitzer, der har hovedkvarter i København, afviser kritikken.

- Svitzer i Australien har forhandlet i god tro over en periode på næsten fire år for at opnå en ny aftale og har deltaget i mere end 80 møder med fagforeninger, lyder det i en skriftlig udtalelse.

- Lockouten, der blev anmeldt af Svitzer i november 2022, var et lovligt svar fra arbejdsgiversiden på intensive og skadelige arbejdsnedlæggelser og aktioner fra fagforeningernes side. Flere end 1.100 strejker blev anmeldt af fagforeningerne i perioden oktober 2020 til november 2022, svarer selskabet videre.

Desuden understreger koncernens presseafdeling i sit svar, at man “står over for øget konkurrence og forhøjede udgifter” og mistede mere end 130 jobs i 2021.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Svitzers administrerende direktør, Kasper Friis Nilaus.

I april sidste år blev Svitzer i Storbritannien ligeledes ramt af flere strejker, som resultat af at selskabet havde fastfrosset de ansattes løn.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Mærsk, men her henvises der til Svitzer.