Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Hvis Ryanair hæver sine billetpriser med 37 kroner, kan der skabes danske overenskomstforhold for personale hos Ryanair, viser beregninger fra COWI.

Hvis Ryanair hæver billetpriserne med 37 kroner - fra en normalpris på 348 kroner til 385 kroner - kan det sikre fair løn- og arbejdsvilkår for de ansatte.

Knap og nap en pakke smøger. Eller 37 kroner.

Så meget skal en ferielysten dansker spæde oveni flybilletten, for at Ryanairs personale kan få ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Det har Rådgivningsfirmaet COWI regnet ud i rapporten ”Flybilletter og indkomster i globaliserede erhverv” fra maj 2015.

- Hvis Ryanair hæver billetpriserne med 37 kroner - fra en normalpris på 348 kroner til 385 kroner - kan det sikre fair løn- og arbejdsvilkår. Og dermed dække udgifterne til personale på dansk overenskomst. Det er altså ikke ublu krav, vi stiller.

Det siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport, dagen efter at Arbejdsretten har blåstemplet en mulig konflikt mod Ryanair. Det irske lavprisselskab har ikke ønsket at tegne dansk overenskomst for Ryanairs ansatte på basen i Københavns Lufthavn.

- Fair transport kan altså sikres med en stigning i billetprisen på blot 11 procent, fremhæver Jan Villadsen.

Arbejds- og sympatikonflikt på vej

Serviceforbundet, som Flyvebranchens Personale Union er en del af, har i dag sendt første konfliktvarsel. En eventuel arbejds- og sympatikonflikt vil træde i kraft 18. juli fra arbejdsdagens begyndelse.

Her til formiddag gør Ryanair dog ingen tegn til at gribe bolden og indlede overenskomstforhandlinger med Flyvebranchens Personale Union.

- Jeg håber, det ændrer sig. Det er det, vi har haft som mål lige fra starten. Vi ønsker ikke den her konflikt, siger næstformand i FPU, Anders Mark Jensen.

Lukke base - ikke lukke base

Ryanair meddelte hurtigt efter Arbejdsrettens dom, at man vil lukke basen i København. Base betyder, at piloter og stewardesser bor og lever i Danmark - modsat indlogering på hotel.

Men Ryanair har trukket lidt i land. Over for CHECK-IN.dk har Ryanair meddelt, at man afventer en endelig juridisk rådgivning vedrørende dommen, før flyselskabet lægger sig fast på den beslutning.

Ryanair vil på sin side klage til EU over dommen i Arbejdsretten, har man meddelt. Ifølge Ryanair strider dommen imod EU-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed. Her over for står altså retten til at konflikte, som er sikret i Chartret om Grundlæggende Rettigheder.