Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

På et år er tre gange så mange metroarbejdere blevet medlem af 3F. Italiensk tillidsmand og store sager om lønfusk er blandt forklaringerne.

Giuseppe D’Oriano har en datter og en dansk kone, så hans fremtid er her i landet. – Halvdelen af mine kollegaer vil gerne blive i Danmark, og de begynder nu at forstå den danske model, fortæller han.

Metrofirmaet Cipa er blevet dømt for underbetaling af flere hundrede metroarbejdere for i alt 22 millioner kroner.

Den sag er en af forklaringerne på, at omfanget af metroarbejdere, der har meldt sig ind i 3F, er tredoblet på et år. Antallet af 3F'ere på metrobyggeriet er vokset fra 100 til 430. Det fortæller Michael Severinsen, der er faglig konsulent i 3F.

44-årige Giuseppe D'Oriano arbejder med at bore tunnel under København og er valgt som tillidsrepræsentant for sine kollegaer i firmaet Seli.

Han har i det seneste halve år talt med mange kollegaer og anbefalet dem at melde sig ind i 3F.

- Jeg er glad for, at jeg kan hjælpe mine kollegaer, fordi de forstår ikke dansk eller den danske model på arbejdsmarkedet, siger Giuseppe D'Oriano.

Cipa-sagen har åbnet øjne

Michael Severinsen fra 3F peger på, at de mange faglige sager på metroen har vist mange udenlandske metroarbejdere, at fagforeningen arbejder for at sikre deres løn og arbejdsvilkår.

- De folk, der har været med til at føre sagen mod Cipa, har kunnet fortælle deres kollegaer, at vi kan hjælpe dem, hvis de bliver snydt, fortæller Michael Severinsen, der har arbejdet med at organisere metroens arbejdere i tre år.

Det er hovedsagligt udenlandske arbejdere, der udfører jord- og betonarbejdet på metroen. Det arbejde, der er mest af. Der er stadig 900 metroarbejdere, som Michael Severinsen og Giuseppe D'Oriano gerne så meldt ind i 3F.

Hul på ballonen

Siden byggeriet gik i gang, har der været en frygt for at melde sig ind i 3F. Det skyldes blandt andet det tidligere metrofirma Atlanco, der sidste år blev afsløret i at sortliste de ansatte, der meldte sig ind i en fagforening. Og tidligere har Cipa fyret en tillidsmand, da han og tre kollegaer gik til deres fagforening og fortalte om lønsnyd.

- Nu er der gået hul på ballonen. Det er nu blevet mere legitimt at være medlem af en fagforening, siger Michael Severinsen.

- En af årsagerne er, at vi har haft 30 mand fra metroen på kursus, og de fungerer som meningsdannere på pladserne. De kan fortælle deres kollegaer, at fagforeningen er ikke korrupt, som det ofte er tilfældet i deres hjemland, fortæller han.

Hos den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team er der tilfredshed med udviklingen.

- Det er vi rigtig glade for. Det giver os en mulighed for at samarbejde med fagforeningerne, siger Sigurd Nissen-Petersen, kommunikationschef hos Copenhagen Metro Team.