Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Maskinerne bruger 1000 liter diesel om dagen. Folk arbejder i frygt for konsekvenserne.

Boremaskinerne, som modellen SR 100 her på Otto Busses Vej, har ingen filtre på. Det er ellers et krav i udbudsmaterialet. Udstødningsrøret kan ses øverst i venstre side.

Naboerne til byggeriet af den nye metro og arbejderne på byggepladserne må affinde sig med store mængder dieselos.

De største boremaskiner har ikke partikelfiltre på, selvom det er et krav i Metroselskabets udbud. 

19 af de største maskiner har undgået kravene fra byggeriets udbudsmateriale. De bruger hver især op til 1000 liter diesel om dagen - det samme som 200 biler, der kører fra København til Roskilde og tilbage igen.

- Vi har sat krav om partikelfiltre ind i udbudsmaterialet. Men der er nogle maskiner, hvor det ikke har været teknisk muligt. De store maskiner har der været nogle problemer med, siger Mikkel Kjær Jensen, der er anlægschef i Metroselskabet.

De store maskiner slipper, fordi Metroselskabet har givet de italienske entreprenører Trevi dispensation til fire af maskinerne. Mens de behandler dispensation for andre 15. I alt er der filtre på 60 procent af maskinerne, oplyser anlægschefen.

Frygt på pladserne

De osende maskiner skaber frygt og frustration på byggepladserne:

- Folkene på pladsen er utrygge. De er generet af det, for de går jo i det hele dagen. Og maskinerne kører uafbrudt, fortæller Elo Hansen, faglig sekretær i 3F Bygge-, Jord- og Miljø i København.

For nylig blev det slået fast, at partiklerne fra dieselos er kræftfremkaldende, fortæller en af landets førende forskere i partikelforurening.

- Det er et problem, fordi dieselos er kræftfremkaldende og øger risikoen for hjertekarsygdomme. Men det er svært at sige, hvor stort problemet er, når der ikke er lavet beregninger på udledningen, siger Steffen Loft, der er overlæge og professor ved Institut for Folkesundhed på Københavns Universitet.

Risiko for lungecancer

Københavns Kommune har ingen regler for udledning af dieselos på byggepladser. Men 90 procent af forureningen ved metrobyggeriet kommer fra de faste entreprenørmaskiner. Derfor anbefaler kommunen i sin miljøundersøgelse forud for byggeriet, at alle maskiner skal have filter på, for at det er muligt at overholde grænsen for forurening.

Metroselskabet ved ikke, hvordan de vil sikre, at de ikke forurener mere end de må:

- Vi gør det, så godt som vi kan, uden at vi skal stoppe projektet. Det er den holdning, vi har. Det er svært være verdensmester på alle punkter, siger Mikkel Kjær Jensen.

Det tager tid at rense filtrene, og det betyder, at de store boremaskiner er nødt til at holde stille.

- Jeg synes, det er for dårligt, hvis de får lov at slippe for filtre, fordi det er for dyrt. Hvordan vil de så sikre sig, at arbejderne på metroen ikke får lungecancer om to eller fire år? siger Elo Hansen.