Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Hovedentreprenøren på metroen, CMT, har dækket over omfattende lønsnyd og omgåelse af overenskomsten i Danmarks største sag om social dumping, mener 3F. CMT mener ikke, at selskabet har dækket over noget.

Lønsedler med falske lønudbetalinger, fiktive bonusbeløb og forkerte timetal samt kvitteringer med forfalskede underskrifter. Det var metoden, som det italienske metrofirma Cipa brugte til at snyde mange medarbejdere for løn og bryde overenskomsten - og som firmaet tirsdag er blevet dømt til at betale 22 millioner kroner for i Danmarks største sag om social dumping.

Hovedentreprenøren på det offentlige byggeri af den danske metro, CMT, har haft kendskab til systematisk snyd hos den store underleverandør Cipa. Det mener 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening i København, der førte sagen for metroarbejderne:

- Hovedentreprenøren CMT har et meget stort ansvar i sagen. Firmaet har ifølge sagens beviser bestemt bemandingen hos Cipa og står dermed bag de voldsomme arbejdstider på op til 12 timer om dagen fast plus yderligere overarbejde for metroarbejdere, siger faglig sekretær Silas Grage og fortsætter:

- CMT har dækket over den lønsnyd og omgåelse af overenskomsten, som Cipa har lavet. Det er uacceptabelt.

Metroselskabet: CMT koordinerer arbejdstid og bemanding

Fagbladet 3F afslørede i sommeren 2014, at rumænske ansatte hos Cipa på metroen blev snydt. Metroarbejderne blev aflønnet med langt færre timer end dem, de i virkeligheden arbejdede. Antallet af timer på lønsedlerne var langt lavere, end de reelt burde være.

Efter Fagbladet 3F's afsløringer lavede CMT i juli 2014 et notat, som frikendte underleverandøren Cipa for overenskomstbrud. CMT viderebragte Cipas oplysninger om, at arbejdstiden var 37 timer om ugen. Det viser notatet, som bygherren på metroen, Metroselskabet, har udleveret til Fagbladet 3F efter anmodning.

Senere i juli 2014 oplyste Cipa på et såkaldt 48-timers-møde med CMT, Dansk Byggeri og 3F, at ”der arbejdes 37 timer ugentligt”. Det viser et referat fra mødet.

Men på byggemøder har CMT oplyst over for Metroselskabet, at metroarbejdere reelt arbejdede op til 12 timer om dagen. Det fremgår af et notat fra 6. februar 2015 fra Metroselskabet. I notatet, som er blevet fremlagt i den faglige sag, skriver Metroselskabet:

”Det er CMT, der koordinerer underentreprenørernes arbejdstid og bemanding.”

Den oplysning bakkes op af en forklaring i retten fra Cipas italienske projektmanager på flere metropladser i København Pietro Bevilacqua. Ifølge sagens kendelse oplyste han i retten, at arbejdstiden for de forskellige hold generelt bliver planlagt efter CMT's behov. Og at CMT almindeligvis giver entreprenørerne besked om, hvilke sjak der til enhver tid er brug for og på hvilke tidspunkter.

CMT: Overfladisk redegørelse

Kommunikationschef i CMT Sigurd Nissen-Petersen fremhæver over for Fagbladet 3F, at CMT's underleverandører selv har ansvaret for, at danske love og regler samt overenskomsten bliver overholdt. CMT's ansvar er defineret i kontrakterne med Metroselskabet og underleverandørerne, mener han.

Mener du, at I har dækket eller ikke dækket over de her voldsomt lange arbejdstider?

- Jeg har ikke kendskab til det, jeg har ikke kunnet finde nogen informationer, der bekræfter, at vi skulle have dækket over noget, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Kommunikationschefen forklarer, at det slet ikke er CMT's rolle at lave et notat om løn- og arbejdsforholdene hos Cipa. Om notatet fra CMT, som i juli 2014 frikendte Cipa for løndumping, siger Sigurd Nissen-Petersen:

- Vi mener ikke, at undersøgelsen har nogen særlig værdi eller tyngde. Det er en meget overfladisk redegørelse, som bliver lavet på et tidspunkt, hvor vi ikke kender omfanget af Cipa-sagen overhovedet.

Hvis I ikke har noget mandat og laver en lemfældig undersøgelse, hvorfor fremsender I det så overhovedet til Metroselskabet?

- Jamen, det ved jeg ikke. Og det kan jeg også godt erkende, at det ser lidt mærkeligt ud, siger Sigurd Nissen-Petersen, der forventer, at Cipa vil efterbetale de 22 millioner kroner, de er dømt til at betale til 3F.     

Silas Grage oplyser, at 3F på et møde onsdag vil kræve en redegørelse fra CMT for forløbet og for, hvordan firmaet vil undgå, at dette omfattende snyderi gentager sig i fremtiden.