Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Antallet af brud på arbejdsmiljøloven på metrobyggeriet boomer, afslører rapporter fra Arbejdstilsynet. Vi arbejder med sikkerheden, lyder det fra metrotoppen.

Gennem dette hul faldt en metroarbejder seks meter ned og ramte et betongulv i skakten på Sønder Boulevard i oktober. Byggepladsen er en af de farligste på metroen.

Metroarbejdere har været udsat for forbrænding. En ansat faldt seks meter ned på et betongulv. Mens en arbejder brækkede benet, da et tonstungt armeringsjern væltede hen over ham.

Ledelsen på metroen har tidligere lovet forbedringer af arbejdsmiljøet. Alligevel udstedte Arbejdstilsynet i 2014 flere strakspåbud for farlige forhold end nogensinde før.

Sidste år afslørede tilsynet 296 tilfælde af brud på arbejdsmiljøloven. Det er mere end en fordobling siden 2013, hvor de udstedte 115 påbud, strakspåbud og forbud. Det dokumenterer en gennemgang af samtlige af Arbejdstilsynets rapporter om metroen, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Tilsynschef Karsten Bach Christensen forklarer, at metroen har været under skærpet tilsyn siden maj sidste år.

- Vi synes, det er mange afgørelser, og der er stadig nogle alvorlige problemer. Vi finder stadig alvorlige overtrædelser derude, fortæller Karsten Bach Christensen.

"Kan ikke sammenlignes"

Byggeriet har nu fået tre gange så mange påbud som normalt i branchen. Normalt udstedes 35 påbud pr. 1.000 ansatte. Men på metrobyggeriet er der nu udstedt 102 påbud pr. 1.000 ansatte.

Den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team står selv for 171 af sagerne sidste år. Kommunikationschef Sigurd Nissen-Petersen afviser, at arbejdsmiljøet er blevet dårligere.

- På et så stort og komplekst byggeri med så mange underleverandører i spil vil der uundgåeligt opstå problemer. Det afgørende er, at vi arbejder med det.

Metrobyggeriet har tre gange så mange påbud som normalt i byggebranchen, når man tager højde for byggeriets størrelse. Hvorfor?

- Jeg tror, at en del af forklaringen er, at det er så stort og komplekst byggeri, som ikke kan sammenlignes med noget i Danmark. Der bliver bygget langt ned i jorden og bygget tunneller, og det er til tider risikofyldt.

"Ikke et mål i sig selv"

Hvordan kan det være, at I får flere påbud?

- Vi vil selvfølgelig gerne have antallet af påbud længere ned. Men samtidig er vi også glade for samarbejdet med Arbejdstilsynet. Vi synes, at når man ser på ulykkesfrekvensen, hvor vi i 2014 er under landsgennemsnittet, er det en indikation på, at det går den rigtige vej, siger Sigurd Nissen-Petersen.

Jens Kirkegaard, byggeformand i 3F Bygge, Jord og Miljø i København er frustreret over forholdene på metroen.

- Det halter fortsat med sikkerheden for de ansatte. Det er alvorligt for metroarbejderne, for det har store omkostninger for dem at blive ramt af ulykke eller blive slidt ned, siger Jens Kirkegaard.

Også Louise Høst, underdirektør i Metroselskabet, understreger, at der var færre ulykker sidste år end året før. Hun forklarer ikke, hvorfor Arbejdstilsynet har givet flere påbud.

- Det, der er vigtigt for os, er menneskerne, altså antallet af skader. Antallet af påbud er ikke et mål i sig selv. Men det væsentligt redskab i vores sikkerhedsarbejde, siger hun.