Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
TEMA
Metro
TEMA
Metro

Platform til arbejdere bygget af skrot og en ledelse, der ikke er meget for at samarbejde om arbejdsmiljø. Metro-firma har store kvaler med sikkerheden på byggepladser.

Arbejdstilsynet fandt en hjemmelavet platform, som blandt andet bestod af armeringsjern på en metrobyggeplads.

En arbejdsplatform i halvanden meters højde bygget af skrotmaterialer.

Synet mødte Arbejdstilsynet 24. juli, da der var tilsyn hos det italienske firma Trevi på en metrobyggeplads i København. Det fremgår af tilsynsrapporter, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Besøget på metrobyggepladsen på Otto Bussesvej udløste ikke mindre end fem strakspåbud til Trevi. Men det er ikke noget særsyn.

De italienske metrobyggere har nemlig sendt Arbejdstilsynet på overarbejde. Siden oktober sidste år har Arbejdstilsynet afgivet hele 26 strakspåbud for alvorlige brister i sikkerheden hos Trevi. Alene i juli måtte tilsynet udstede 14 påbud for at sikre sikkerheden på byggepladserne.

Det er mange påbud. I 2011 var Carlsberg den enkeltstående virksomhed, som fik flest strakspåbud. Carlsberg fik 12.

Samarbejder ikke konstruktivt

De mange påtaler får også Arbejdstilsynet til at holde et vågent øje med byggeriet af den nye metro.

- 26 strakspåbud er mange. Det gør også, at vi følger de her steder tæt, siger Karsten Christensen, der er tilsynschef hos Arbejdstilsynet.

Tilsynsrapporterne giver et billede af en virksomhed, som ikke bruger mange på kræfter på arbejdsmiljø og sikkerhed.

I forbindelse med et tilsyn i maj står der:

"Det var Arbejdstilsynets oplevelse, at arbejdspladsens ledelse ikke var særlig imødekommende overfor drøftelse af reglerne for arbejdsmiljø og dermed de ansattes sikkerhed og sundhed.

Ledelsen medvirkede ved sin adfærd ikke konstruktivt til samarbejdet om sikkerhed og sundhed."

Komplekse byggepladser.

Det er Copenhagen Metro Team (CMT), som står for at bygge den ny metro. CMT har hyret Trevi ind til at stå for det lodrette arbejde i begyndelsen af byggeriet.

- Det er ikke godt, hvis Arbejdstilsynet påpeger fejl og mangler, siger kommunikationschef Jens Munch fra CMT.

Han mener, at byggeriet i det indre København er meget krævende.

- Vi har 18 aktive byggepladser. Pladserne er både komplekse og kompakte. Vi har ingen interesse i at overtræde reglerne, og vi har kun interesse i passe på vores medarbejdere, siger Jens Munch.

Han siger, at antallet af arbejdsulykker på metrobyggeriet ligger under den generelle gennemsnit i branchen.