Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Vores regering overtræder forfatningen ved at give Mærsk monopol, lyder det fra havnearbejdere.

Havnearbejdere besøger A.P. Møller-Mærsks hovedkvarter.

Den danske vinterkulde bed godt fra sig, da en håndfuld fagligt aktive fra Mellemamerika i december mødte op på A.P. Møller-Mærsks hovedkvarter på Esplanaden i København.

De fem fagforeningsledere repræsenterede havnearbejderne i Costa Rica, Guatemala og Nicaragua.

Pakket ind i lånte halstørklæder og vinterjakker kom de til København for at fremlægge deres bekymring over for Mærsks ledelse, bl.a over situationen i Costa Rica:

Her opnåede Mærsks havneselskab, APM Terminal i august 2011 en koncession på en ny terminal i havnen i Limón. Det har fået havnearbejdernes fagforbund, Sintrajap, involveret i et retsligt opgør med landets regering. Forbundet mener, at koncessionen giver Mærsk monopol på håndtering af containere i terminalen.

- Vi er ikke imod investeringer i havnen, slet ikke. Men befolkningen er meget bekymrede over, at regeringen giver et enkelt selskab monopol. Indtægterne fra havnedriften er vigtige for landets økonomi, ikke mindst for de fattige, forklarer Ronaldo Blear fra Sintrajap.

Det offentlige havneselskab udbetaler hvert år millioner af kroner til sociale udgifter i det mellemamerikanske land. Med koncessionen forsvinder størstedelen af selskabets indtægter, oplyser Sintrajap.

Havnearbejderne vurderer, at tusinder af jobs vil gå tabt, når Mærsk overtager driften i Limón. Havnen står for 80 procent af landets containere.

- I flere år har staten ladet havnene forfalde i  stedet for at lave de nødvendige investeringer. Det har gødet jorden for at lave koncessionen, siger Ronaldo Blear.

APM Terminals afviser, at koncessionen har givet selskabet monopol, idet "der var tale om en offentlig og åben licitation."  Selskabets lokale chef, Paul Gallie, vurderer, at Mærsk-terminalen vil skabe mange nye arbejdspladser i området. APM Terminals investerer i alt 4,5 milliarder kroner i den ny terminal i Limón.

- I strid med Grundloven

Sintrajap forbereder i øjeblikket en sag ved forfatningsdomstolen for at få ophævet koncessionen. Det sker med støtte fra en række andre fagforbund og fra 25 parlamentsmedlemmer.

I oktober sidste år afviste en en administrativ domstol klager fra bananarbejder- og havnearbejderforbund. Fagforeningerne mente, at koncessionen var blevet gennemført uden de nødvendige økonomiske og miljømæssige undersøgelser, og at den tilladte pris pr. container var for høj. Trods dommen mener havnearbejderne stadig, at de har en sag.

- Vi er overbeviste om, at aftalen og monopolet er i strid med Grundloven på flere punkter, og der er mange sociale og politiske bevægelser støtter vores retssag, siger Antonio Wells Medina fra Sintrajap.

I sommeren 2012 strejkede havnearbejderne i Limón i otte dage i protest mod aftalen. Regeringen reagerede resolut ved at indsætte militæret mod de strejkende.  Arbejdere fra Panama og Colombia blev rekrutteret til at overtage det strejkeramte arbejde.

- Vi forsøgte at opnå en dialog med regeringen for at undgå konfrontation, men det var umuligt, siger Ronaldo Blear.

 

Kup mod fagforening

Det er langt fra første gang, havnearbejderne og regeringen er på kollisionskurs. I 2010 blev fagforbundet Sintrajap udsat for et kup, da ledelsen blev afsat med støtte fra regeringen. Baggrunden var uenighed om privatisering af havnen i Limón. Den demokratisk valgte ledelse blev dog senere genindsat efter en dom i højesteret.

Havnearbejderne har betalt en høj pris for deres engagement.

- Vi har i flere år måtte leve med gentagne dødstrusler – både mod os selv og vores familie. Men på sin vis er vi ikke bange. Alle i lokalområdet har støttet os hele vejen, siger Ronaldo Blear.

Afviste erstatning

Regeringen i Costa Rica har tilbudt havnearbejderne et millionbeløb i kompensation for at acceptere koncessionen og de tabte jobs, men den er blevet afvist af fagforeningerne.

- Det var en svær beslutning. Men det her er ikke kun havnearbejdernes kamp, det er en folkelig kamp for demokrati og velfærd, forklarer Antonio Wells Medina.

Og mødet med Mærsk-ledelsen på Esplanaden? Havnearbejderne fik forklaret deres bekymring, men fik ikke mange svar med hjem:

- Som vi havde adviseret i forvejen var vi ikke i stand til at kommentere på APM Terminals virke i Costa Rica, da dette falder uden for Maersk Lines forretningsområde, siger Mette Olsen, miljø- og CSR-rådgiver Maersk Line.

Hun fortæller, at Mærsk og havnearbejderne til gengæld fik diskuteret, hvordan selskabet arbejder med etiske retningslinjer for sine leverandører, blandt andet havneterminaler.