Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mange buschauffører holder dagens pause kort før arbejdsdagen slutter eller lige når den er begyndt. ikke mindst hos det største busfirma, Arriva. Urimeligt for de ansatte og trafiksikkerheden, mener 3F.

Kan du lide at holde frokostpause syv minutter efter, at du er mødt på arbejde? Eller hvad med en kaffepause på en halv time, ti minutter før du får fri og efter cirka syv timers arbejde uden hvil?

Hvis du synes, det lyder lokkende, så er jobbet som buschauffør helt sikkert noget for dig.

Ikke mindst hos landets største busselskab Arriva kan man finde talrige eksempler på pauser, der er placeret dér, hvor chaufførerne har allermindst brug for dem.

Det viser en bunke af vagtplaner fra selskabet, der er samlet ind af 3F's Transportgruppe og forhandlingssekretær Jan Villadsen.

Her er der mange eksempler på, at buschauffører må holde dagens længste pause lige efter, at arbejdsdagen er startet, eller kort før chaufføren kan holde fri.

- Det er systematisk, og ofte skal chaufføren ikke andet end at gøre bussen klar eller køre den en kort tur fra garageanlægget og frem til stationen lige før eller efter pausen. Det viser, at det ikke er chaufførens helbred eller trafiksikkerheden, selskabet tænker på, når vagtplanerne bliver tilrettelagt. For ofte må chaufførerne arbejde i seks timer før eller efter dagens lange pause, siger Jan Villadsen.

For kort tid siden måtte Arriva i en faglig sag erkende, at det ikke er tilladt at placere pauserne, lige når chaufføren er mødt ind. Det er nemlig brud på overenskomsten.

Men i 3F's øjne er det lige så slemt når Arriva i stedet lader chaufføren arbejde i en kort periode før eller efter pausen.

Kræver regler

- Det er en omgåelse af overenskomsten. Derfor har vi rejst en faglig sag mod Arriva. Men desværre viser de mange eksempler, at politikerne af hensyn til sikkerheden for chaufførerne, passagererne og medtrafikanterne gør klogt i ikke at overlade planlægningen til busselskaberne alene, siger Jan Villadsen.

På den baggrund har 3F's Transportgruppe længe ønsket samtlige buschauffører ind under regler, der svarer til kørehviletidsreglerne for lastbilchauffører.

Lastbilchauffører skal holde pause efter senest 4,5 timers kørsel, og den form for regler vil ifølge 3F tvinge busselskaberne til at lægge pauserne, som de er tiltænkt midt i chaufførernes arbejdsperioder.

Politikerne på Christiansborg er for tiden i gang med at behandle et lovforslag fra SF om, at buschauffører skal omfattes af kørehviletidsregler. Men forslaget har ikke udsigt til at samle flertal.

Arriva afviser problem

Heller ikke hos busselskabernes arbejdsgiverforening AKT er der opbakning til 3F's forslag.

Kommunikationsdirektør i Arriva Jan Wildau mener ikke, Arrivas pauser er i strid med overenskomsten.

- Man skal huske på, at vagterne jo er til gennemsyn hos chaufførernes repræsentanter, inden de træder i kraft. Overenskomsten giver netop mulighed for, at pauserne i en mindre del af vagterne kan placeres i den første time, siger kommunikationsdirektøren.