Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De danske overgangsregler på arbejdsmarkedet efter de seneste EU-udvidelser ophører - det gør problemerne ikke, erkender partierne bag Østaftalen.

Kontrollen med udenlandsk arbejdskraft skal være skrappere. Både hvad angår betaling af skat og moms, lovpligtig registrering og forsvarligt arbejdsmiljø.

Kontrollen med udenlandsk arbejdskraft skal være skrappere. Både hvad angår betaling af skat og moms, lovpligtig registrering og forsvarligt arbejdsmiljø.

Det siger et stort flertal af Folketingets partier i en sidste revision af Østaftalen. Baggrunden for revisionen er en endelig udfasning af de danske overgangsbestemmelser, så de ophører 30. april næste år ikke bare for de lande, som blev optaget i 2004, men også for Bulgarien og Rumænien, som blev medlem 1. januar 2007.

I forbindelse med udfasningen er forligskredsen - alle Folketingets partier på nær Dansk Folkeparti og Enhedslisten - enig om at "styrke indsatsen for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked i lyset af den frie bevægelighed for arbejdstagere og tjenesteydere", som det hedder i aftalen.

Det er især Skat og Arbejdstilsynet, der skal iværksætte nye initiativer, ligesom der skal gøres en særlig indsats for at få RUT, registret over udstationerende virksomheder, til at virke efter hensigten.

- Det betragter jeg som erkendelse af, at der desværre fortsat er alt for meget plat, skattesvindel og momsunddragelse forbundet med en stor del af den udenlandske arbejdskraft. Så vi kan nu være tilfredse med, at man også i forbindelse med den endelige udfasning af Østaftalen sætter fokus på den helt nødvendige skærpelse af myndighedernes kontrol, siger formanden for de danske bygningsarbejdere, gruppeformand i 3F John Larsen.

AT-kontroller af udenlandsk arbejdskraft

Forligskredsens aftale oplister 11 konkrete initiativer til styrket myndighedsindsats.

For Skat's vedkommende betyder det, at der alene i 2009 gennemføres seks kontrolaktioner med udenlandsk arbejdskraft som fokus og at indsatsen for at imødegå udenlandske virksomheders momssnyd styrkes.

Arbejdstilsynet skal på bygge- og anlægsområdet gennemføre fire kontrolaktioner direkte målrettet udenlandsk arbejdskraft, ligesom tilsynet sammen med Skat gennemfører samordnede kontrolaktioner.

Det er endvidere aftalt, at forebyggelse af arbejdsulykker, herunder muligheden for indførelse af id-kort og generel sikkerhedsuddannelse, drøftes mellem Arbejdstilsynet og byggeriets parter i begyndelsen af 2009.

RUT skal evalueres efter et år

Endelig skal der iværksættes en række initiativer for at få RUT til at fungere efter hensigten. Det er endvidere aftalt, at forligspartierne midtvejs i 2009, det vil sige når RUT er godt et år gammelt, vil evaluere hvordan det går med at få de udenlandske firmaer til at registrere sig, som de skal.

John Larsen: - Der er kun én ting, som kan sikre, at virksomhederne lader sig registrere: At det er dyrt at lade være. Derfor skal der være en klækkelig økonomisk straf for ikke at have papirerne i orden. Det har man i Tyskland - og det virker.

De gamle EU-medlemslande havde i forbindelse med udvidelsen 1. maj 2004 mulighed for at lave overgangsordninger i op til syv år, de sidste to år fra 1. maj 2009 til 30. april 2011 dog kun "hvis der er alvorlige forstyrrelser eller risiko herfor af arbejdsmarkedet".

Hvad angår Rumænien og Bulgarien er der mulighed for at forlænge overgangsordningerne med tre år. Det mener forligspartierne ikke er nødvendigt.