Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ansatte hos underleverandører til banefirmaet Spitzke, der laver danske jernbaneskinner ved Herning, får "østtysk" timeløn på under 80 kroner.

Transportminister Flemming Hansen (K) inddrages også i sagen om underbetalte tyske banearbejdere i Danmark. Enhedlisten vil have ham til at garantere, at der skal gælde danske overenskomstmæssige arbejds- og lønforhold for personer, der udfører arbej

Rejsende mellem Herning og Give kører i øjeblikket med bus i stedet for tog, fordi det tyske firma Spitzke inklusiv tyske og danske underleverandører er i gang med at lægge nye skinner på strækningen.

Men bustrafikken kan komme til at stå på længere end planlagt, med mindre det tyske firmas underleverandører indgår overenskomst med 3F.

3F har i går sendt de to tyske underleverandører under Spitzke-koncernen et konfliktvarsel og krav om at opnå overenskomst efter danske forhold.

Det tyske fagforbund IG BAU har oplyst til 3F, at Spitzkes selskaber i Tyskland arbejder efter en østtysk overenskomst, der ligger langt under danske forhold.

Frist til 12. september

Timelønnen er ifølge IG BAU og omregnet fra euro på højst 80 kroner for ufaglærte og cirka 95 kroner for faglærte Spitzke-ansatte.

- Det hører ikke hjemme i Danmark. Derfor har vi tilsendt Spitzes datterselskaber varsel om konflikt med henblik på at opnå en overenskomst for deres ansatte efter danske forhold, siger Lis Jacobsen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

- Spitzke er medlem af HTS-arbejdsgiverforeningen i Danmark og skal derfor overholde danske overenskomster. Men Spitzkes underleverandører er ikke medlemmer af HTS, og det smuthul uden om danske overenskomster skal lukkes, forklarer Lis Jacobsen.

Hun oplyser at Spitzke har fået en frist indtil 12. september til at svare.

Parallel til sager med østeuropæiske håndværkere

På Christiansborg må transportminister Flemming Hansen (K) nu også svare på spørgsmål i sagen om lønniveauet blandt de tyske arbejdere på det danske skinnenet.

Enhedslistens trafikpolitiske ordfører Rune Lund vil blandt andet have at vide, om ministeren vil sørge for at bringe overenskomstforholdene for banearbejderne i Spitzke og underleverandører, der leverer til det tyske selskab, i orden og om ministeren vil sørge for, at Banedanmarks udbudsmateriale fremover understreger, at der skal gælde danske overenskomstmæssige arbejds- og lønforhold for de arbejdere der medvirker eller leverer til opgaverne i Danmark.

- For mig at se er situationen helt parallel med de polske håndværkere, der ikke arbejder på en rimelig overenskomst. Men her er der tale om en statsvirksomhed, der ødelægger sit eget fundamentet, smadrer muligheden for at vi også fremover kan have højt kvalificerede folk, der kan lægge skinner og vedligeholde dem, siger Rune Lund, trafikordfører for Enhedslisten.

- Dette her illustrerer klart, at udbuddene må stoppe, og Banedanmark skal have ro og ressourcer til at lave skinner.