For anden gang i år må ITF hjælpe søfolk i store problemer på et russisk skib under bekvemmelighedsflag. Denne gang i Esbjerg, hvor ulykkesskibet Silva er havnet.
En russiske skibsreder har igen skabt problemer i en dansk havn. Denne gang i Esbjerg, hvortil fragtskibet Silva er bragt, efter at lasten af træ forskubbede sig og var tæt på at resultere i et forlis i Nordsøen i sidste uge.
Dermed har Esbjerg fået sig et nyt vartegn på ubestemt tid. De 12 ukrainske søfolk ombord har ikke fået løn i månedsvis, og den løn, der er lovet er uset lav.
ITF - Det Internationale Transportarbejderforbund oplyser, at matroserne ombord - da de fik løn - tjente 400 dollar om måneden og kaptajnen 1250 dollar uanset arbejdstid.
- Det er den laveste løn for en kaptajn, jeg i min tid har set. Det er endda lavere end de 1.300 dollar om måneden, som ITF's overenskomst tilsiger for matroser, siger ITF-koordinator John Jacobsen.
Han forsøger i øjeblikket at hjælpe søfolkene ombord på Silva, men foreløbig har det russiske rederi ikke villet forhandle hverken lønudbetaling eller overenskomst med ITF.
Russere skaber problemer
Det er ikke første gang i år, at et russisk ejet skib skaber problemer i dansk havn.
I marts blev en lønkonflikt på det russisk-ejede skib Novaya Ladoga løst med ITF's mellemkomst. Og for et år siden var der store problemer på Bornholm med det russiske fabriksskib Salus.
Fællesnævneren for de tre russisk-ejede skibe er ordet bekvemmelighedsflag.
Silva i Esbjerg er indregistreret i Cambodia. Novaya Ladoga bar flag fra østaten Antigua og Barbuda og Salus lå i Rønne Havn under Belize-flag.
- Skibe hjemhørende i de lande er kendt for at være problemskibe med lav eller manglende løn og elendige forhold for søfolkene ombord. Og især russiske skibe under bekvemmelighedsflag skaber problemer i danske havne, siger John Jacobsen.
Rederier, der benytter såkaldte bekvemmelighedsflag, gør det i stort omfang for at slippe billigt i skat, undgå spørgsmål fra myndigheder og for at kunne ansætte og snyde fattige søfolk.
- For besætningen ombord på Silva er det cambodiansk lovgivning, der gælder. Skibet er indregistreret i landets hovedstad Pnohm Penh. Det siger lidt om, hvad søfolkene har at forholde sig til, siger John Jacobsen.
Nægter at losse
I øjeblikket nægter havnearbejder-ne i Esbjerg at medvirke til at losse skibet. Det sker i sympati med søfolkene ombord.
- Søfolkene har klaget deres nød, havnearbejderne har talt om det og føler, at det er for groft, siger formand for Losseklubben i Esbjerg Henning Hyllested i dag til Jyske Vestkysten.
Ifølge samme avis er havnearbejdernes arbejdsnedlæggelse blevet indbragt for Arbejdsretten.