Onsdag bliver illegalt arbejde bragt ind på Rigspolitichefens kontor. Flere organisationer er bedt om at forklare, hvad der kan gøres for at stoppe det ulovlige jobtyveri.
Rigspolitichefen tager i morgen mod en større gruppe organisationer for at høre deres indspil til initiativer, der kan stoppe illegal arbejdskraft.
Mødet er kommet i stand efter kraftig fokus på problemet - så sent som for 14 dage siden var justitsminister Lene Espersen (K) i samråd i Folketinget. Og 19. februar vedtog politikerne, at der skulle oprettes lokale netværk mellem blandt andre fagforeninger og politiet for at øge indsatsen.
Blandt andre LO og BAT-kartellet er inviteret til mødet hos rigspolitichefen sammen med den lokale SiD-chaufførafdeling fra Aabenraa. Fagbevægelsens repræsentanter kan forvente at møde blandt andre politimesterforeningen og repræsentanter for arbejdsgivere.
Friske eksempler
Formanden for SiD-chaufførernes fagforening i Aabenraa Johnny Schytt-Nielsen møder op med åbent sind i håbet om, at der kommer en skærpet indsats fra politiet mod illegale chauffører på de danske landeveje.
SiD-formanden er inviteret med, fordi han tidligere på året klagede til justitsministeren over gentagne eksempler på sløvhed fra politiet i Aabenraa, når han selv eller andre fra afdelingen henvendte sig for at anmelde illegale chaufførers færden på især havneområdet i Aabenraa.
Danske job forsvinder
- I pinsen var to af vores folk på fast kontrol på havnen og det iført kamera. Derfor har vi dugfrisk billeddokumentation med til mødet i morgen, siger Johnny Schytt-Nielsen.
Han oplyser at det, der er på billederne er udenlandske lastbiler med litauere bag rattet, der angiveligt er ulovligt i færd med at lette færgen for gods. Og at udenlandske biler ventede på havnen hele pinsen.
- Besparelsen for modtageren af godset ligger blandt andet i lønnen. En dansk chauffør skal have en månedsløn på op mod 30.000 kroner. En litauer tjener godt 6.000 - 7.000 kroner. Det er derfor vi skal have den ulovlige trafik stoppet, siger Johnny Schytt-Nielsen.
Han henviser til, at de danske job langsomt men sikkert forsvinder på grund af tiltagende ulovlig kørsel med godt i Danmark udført af udlændige - den såkaldte cabotagekørsel.