Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdstilsynet kan ikke redegøre for, hvordan tilsynet har udvalgt, hvilke dødsulykker det har undersøgt. Problematisk, mener ekspert.

Arbejdstilsynets direktør Peter Vesterheden kan ikke redegøre for, hvordan tilsynet har udvalgt de syv ulykker, der er blevet undersøgt.

I perioden 2004 til 2015 skete der 129 dødsulykker i trafikken, som var arbejdsrelaterede. Det oplyser Arbejdstilsynet til Fagbladet 3F. Heraf er kun syv sager blevet undersøgt af tilsynet, hvilket svarer til godt fem procent.

Arbejdstilsynets direktør Peter Vesterheden vurderer, at Fagbladet 3F har rejst et "væsentligt problem". Tilsynet vil ændre praksis, således at det også undersøger arbejdsrelaterede dødsulykker, der sker i trafikken. Han kan ikke redegøre for, hvordan tilsynet har udvalgt de syv ulykker, der er blevet undersøgt.

- Præcist hvorfor vi ikke har eller har, kan jeg ikke redegøre yderligere for. Jeg kan bare sige, at nu ændrer vi praksis, siger Peter Vesterheden.

I alt 531 mennesker omkom i årene 2004 til og med 2015, mens de var på arbejde. 24 procent af dem døde, mens de var på arbejde i trafikken.
 

Ekspert: Brug for nærmere undersøgelser

Ekspert i arbejdsmiljø Kent J. Nielsen stiller spørgsmålstegn ved, om det er tilfældigheder, der gør, at tilsynet undersøger syv dødsulykker. Eller om disse specifikke ulykker er udvalgt ud fra en faglig vurdering.

- Hvis det er tilfældigheder, er det jo problematisk, for så er der jo en vis sandsynlighed for, at der overses overtrædelser i nogle af de dødsulykker, som ikke undersøges, siger Kent J. Nielsen, der er souschef på Arbejdsmedicinsk Klinik ved Regionshospitalet i Herning.

Det giver god mening, at Arbejdstilsynet nu strammer op og ændrer praksis på området. Det mener Peter Hasle, der professor ved Aalborg Universitet og ekspert i arbejdsmiljø.

Om Arbejdstilsynets undersøgelse af blot syv ud af de 129 dødsulykker siger Peter Hasle:

- Jeg synes klart, at tallene illustrerer behovet for at undersøge de arbejdsrelaterede trafikulykker nærmere. De udgør en så væsentlig del af arbejdsulykkerne, at hvis vi for alvor skal have knækket kurven, skal vi have sikret en effektiv forebyggelse også i trafikken.

Se og læs også: Video: Ole kørte i døden med defekte bremser
 

Minister og tilsyn: Rene sager

På et samrådsmøde i Folketinget for nylig oplyste beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), at han var blevet oplyst om, at de 21 arbejdsrelaterede dødsulykker, der skete i trafikken i årene 2012 til og med 2015 var ”rene”.

Arbejdstilsynets direktør oplyser, at tilsynet forud for samrådet har gennemgået de 21 sager. Og at Arbejdstilsynet vurderer, at der ikke er sket brud på arbejdsmiljøloven ved ulykkerne.

Hvordan kan I vide, at de er ”rene”, at der ikke er sket brud på arbejdsmiljøloven, når tilsynet kun har undersøgt én af de 21 dødsulykker?

- Nu har jeg ikke undersøgt de her ting. Hvis politirapporten siger, at én har kørt direkte ind i eller ud i en anden bil, så er det vanskeligt at se, at der er arbejdsbetingede forhold. Og den praksis vil vi også have efterfølgende. Vi kan ikke gå ind og vurdere, hvem politiet undersøger. Vi er nødt til at tage politirapporten og se, hvordan de siger, tingene hænger sammen, siger Peter Vesterheden.

Nu har jeg læst en del af de politirapporter. De skriver jo typisk intet om arbejdsmiljøet i de her rapporter, for eksempel hvordan arbejdet var tilrettelagt, om der var nogen instruktion. Det er det, de forventer, at I går ind og kigger på. Når der ikke står noget i politirapporterne om det, hvordan vil I så vurdere, om der er sket overtrædelse af arbejdsmiljøloven?    

- Nu vil vi følge op. Og i det samarbejde med politiet vil vi kigge mere på, hvad de rapporter indeholder om de her ulykker. Og så er der også mulighed for at rekvirere yderligere oplysninger og undersøge hos arbejdsgiveren, hvad rammen er om den her ulykke. Det er det, vi kan, siger Peter Vesterheden.

Læs også: Arbejdstilsynet må på ny stramme op på undersøgelse af dødsulykker
 

Direktør: Ikke grundlag og ressourcer til at gå tilbage

Arbejdstilsynets direktør mener ikke, at tilsynet har mulighed og grundlag for at undersøge de arbejdsrelaterede dødsulykker, der skete i trafikken fra 2004 til og med 2011.

- Vi finder ikke, at vi har grundlaget og ressourcerne for at prioritere at gå tilbage til de gamle ulykker, siger Peter Vesterheden og fortsætter:

- Også fordi konsekvensen ville være, at vi skulle have en mulighed for at give en sanktion til arbejdsgiveren. Og den sandsynlighed for, at vi kunne skabe et grundlag for en bøde, som arbejdsgiveren skulle vedtage i retten, vurderer vi ikke særlig stor. Eller meget lille. Bevisbyrden ville være meget svær at løfte.

Læs også: Jakob døde i defekt lastbil – sagen henlagt
 

Indstiller til 2 bøder i 129 sager

I to ud af de 129 arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken har Arbejdstilsynet indstillet til bøde for brud på arbejdsmiljøloven. Det svarer til godt 1 procent. Hvad tænker du om det?

- Procenten er lav alene som følge af, at vi ikke har været inde og undersøge dem i det omfang, vi burde. Det er jo derfor, vi ændrer praksis. Så når vi kommer ind og undersøger flere ulykker, så vil jeg tro, at den procent stiger. Den procent er nok for lav i forhold til det, vi burde have set på, siger Peter Vesterheden.

Så du kan ikke garantere, at der ikke er sket brud på arbejdsmiljølovgivningen i de knap 99 procent andre sager, hvor der sidder pårørende tilbage?

- Nej, det kan jeg ikke garantere, da vi ikke har undersøgt dem. Vi har ikke noget grundlag for at gå tilbage og undersøge de ulykker, siger Peter Vesterheden.

Hvorfor ikke?

- Jeg ved ikke, hvordan vi kan skaffe de oplysninger, der er relevante, siger han.

Læs også: Chokerede forældre: Daniels liv var kun 1.000 kroner værd