Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Dyrkøbt passagerrekord i CPH Lufthavn: Yderst kritisable forhold for personalet i Qatar og andre flyselskaber, der står bag fremgangen.

Qatar Airways er blandt de flyselskaber, som står bag væksten i Københavns Lufthavn. Men flyselskabet har elendige arbejdsvilkår.

Der er liv og glade dage i Københavns Lufthavn (CPH): I 2015 slog CPH sin egen passagerrekord for femte år i træk med næsten 27 millioner passagerer, fremgår det af den nye årsrapport fra lufthavnen.

Udover det kontroversielle flyselskab, Ryanair, er det de såkaldte golf-selskaber: Qatar og Emirates, der blandt andet står bag verdens største passagerfly, Airbus 380, som er årsag til væksten.

- Vores interkontinentale trafik er steget med over 15 procent. Det skyldes nye ruter, og at der er flere afgange og større fly. Eksempelvis har Qatar Airways fordoblet antallet af afgange, mens Emirates opgraderede deres daglige afgang til Airbus A380, lyder det fra Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S, i en officiel udtalelse.

Forbudt at gifte sig

At Ryanair har elendige arbejdsvilkår er velbeskrevet. Men golfselskabet Qatar Airways kan snildt være med i klubben. Hos Qatar Airways er arbejdsvilkårene så slemme, at FN's internationale arbejdsorganisation, ILO, sidste år fandt selskabet skyldig i systemisk diskrimination på arbejdspladsen.

Qatar har for eksempel fyret kvindelige ansatte, der blev gravide. Der har også været forbud mod, at stewardesserne kunne gifte sig, de første fem år de arbejdede for flyselskabet. Ligesom de kun må blive kørt til og fra arbejde af deres far, bror eller ægtemand.

- Qatar Airways' vækst i Danmark kan være gode nyheder for virksomheden, men er det en god nyhed for de mennesker, der rent faktisk arbejder for flyselskabet?, spørger Gabriel Mochom, der er sekretær for civil luftfart i det internationale transportarbejderforbund, ITF, til Fagbladet 3F.

- ILO's beslutning var et kæmpe slag for Qatars troværdighed og en reel udfordring til flyselskabet og den måde, som selskabet markedsfører sig selv på gennem massive udgifter til reklamer (Qatar er blandt andet hovedsponsor for FC Barcelona, red.), siger han.

Kosmetiske ændringer

I kølvandet på kritikken har Qatar dog blødt op på deres kontroversielle personalepolitik.

Men Gabriel Mochom understreger, at ITF kræver ”reel forandring, ikke bare på papir”:

- Qatars arbejdere fortæller os, at ændringerne hidtil kun er kosmetiske. Vi fortsætter, til flyselskabets personale har, hvad de fortæller os, at de har brug for: en kollektiv stemme.

Fagbladet 3F har kontaktet Qatar Airways for en kommentar til kritikken fra ITF og ILO. Men selskabet har ikke reageret på henvendelsen.

Fra CPH lyder det fra pressechef Kasper Hyllested, at lufthavnen ”generelt ikke kommenterer på flyselskabers interne forhold.”