Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der bruges millioner på at opkvalificere lokale ledige, men politikerne stiller ikke krav, og italiensk byggekonsortium vil ikke give nogen garanti for dansk arbejdskraft på Storstrømsbroen.

Det italienske byggekonsortium, der skal opføre den nye storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, har en målsætning om at hyre lokal arbejdskraft til opgaven.

Det forsikrer Silvio Fascio, der er europæisk direktør i firmaet Itinera, som står i spidsen for konsortiet.

- Det er en prioritet for os at finde lokale arbejdere. Hvis vi kan få lokal arbejdskraft i det omfang, vi skal bruge, så er vi meget tilfredse. Sådan arbejder vi altid i Itinera. Det er også nemmere for os, hvis vi ikke skal til at hente folk ind og stille boliger til rådighed, siger den italienske byggechef.

Fagbladet 3F møder Silvio Fascio til første spadestik på Storstrømsbroen torsdag. Det er den officielle start på milliardbyggeriet og markeres med fint besøg fra to lokale borgmestre og transportminister Ole Birk Olesen (LA).

LÆS OGSÅ: Gav konkurstruede brobyggere milliardkontrakt: Undersøgte ikke økonomien

Inden den slipseklædte trio sætter spaderne i jorden, bliver der holdt skåltaler, og 200 skoleelever fra den nærliggende Nørre Vedby Skole er hentet ind som heppekor.

I sin tale lægger Ole Birk Olesen blandt andet vægt på, at regeringen har givet seks millioner kroner i støtte til et initiativ, der skal opkvalificere ledige i lokalområdet, så de kan få et job på det store brobyggeri.

Transportminister Ole Birk Olesen og to lokale borgmestre var torsdag de første til at sætte spaden i jorden og markere starten på opførelsen af den nye Storstrømsbro. Den kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner.
Transportminister Ole Birk Olesen og to lokale borgmestre var torsdag de første til at sætte spaden i jorden og markere starten på opførelsen af den nye Storstrømsbro. Den kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner. FOTO: Joachim Rode

Borgmestrene Mikael Smed fra Vordingborg Kommune og John Brædder fra Guldborgsund Kommune kvitterer for regeringens støtte.

Stiller ikke krav

Men trods opkvalificeringsindsatsen vil man fra politisk side ikke holde den italienske hovedentreprenør op på at bruge dansk arbejdskraft.

Det siger Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.

- Vi kan ikke fastsætte regler om, at der er bestemte mennesker, der skal ansættes på sådan et projekt. Det er op til konsortiet, men når der nu er kvalificeret lokal arbejdskraft til rådighed, er jeg sikker på, at de vil ansætte nogle af dem. Men vi kan jo ikke vide, hvor mange af dem de vil ansætte, siger transportministeren.

Heller ikke hos Vejdirektoratet stiller man krav om, at der skal mange lokale i arbejde på Storstrømsbroen.

- Vi blander vi os ikke i, hvem de ansætter, det er deres valg, siger projektdirektør i Vejdirektoratet, Erik Stoklund Larsen.

- Men konsortiet har tilkendegivet over for os, at de er interesserede i at tage lokal arbejdskraft. Vi stiller derimod krav om, at alle løn- og ansættelsesforhold skal følge de danske overenskomster, fortsætter Erik Stoklund Larsen med henvisning til Vejdirektoratets arbejdsklausuler, der gælder på alle deres bygge- og anlægsopgaver.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Storstrømsbroen

Vil ikke garantere mere end 50 procent danskere

Som chef for de italienske brobyggere vil Silvio Fascio ikke garantere, at mere end 50 procent af arbejdskraften på Storstrømsbroen bliver dansk.

- Måske bliver det mere, måske mindre. Vi vælger den bedste løsning for at holde tidsplanen, måske indebærer det at ansætte mange danskere, siger han.

Ud over direktørposten i Itinera er Silvio Fascio også bestyrelsesformand i det danske firma, der skal stå for opførslen af Storstrømsbroen, Storstroem Bridge Joint Venture.

LÆS OGSÅ: Afsløring: Familie til korrupte italienere bag dansk Storstrømsbro-firma

Han ser frem til at komme i gang med selve byggeriet på den nye bro, og han forsikrer, at Itinera ikke vil havne i de samme problemer, der har sendt konsortiets to øvrige deltagere ud af projektet.

Firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit er begge tiltalt for korruption i Italien og har været ramt af byggeskandaler og massive økonomiske problemer.

- Vi har meget rigide retningslinjer og regler, og vi er et solidt selskab og meget stærke hvad angår økonomi og teknisk kunnen. Så vi ender ikke i den situation, siger Silvio Fascio.