Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Buschauffører på Falster og i Randers føler sig utrygge ved at gå på arbejde. De efterlyser afspærring, afskaffelse af kontantbetaling og bedre hygiejne i busserne for at mindske spredning af corona-smitten. 

Chauffører i Randers og på Falster efterlyser afspærringer forrest i bussen for at undgå smittespredning af corona.
Arkivfoto: Joachim Rode

Fra klokken 4 til 8 i morges holdt busser, der skulle være kørt ud fra Nykøbing Falster, stille. 

Det gjorde de, fordi buschaufførerne ønsker mere trygge arbejdsforhold i disse corona-tider. De fire timer brugte chaufførerne på at diskutere, hvad de ville forlange af Arriva, som er deres arbejdsgiver. 

John Mathiesen har været chauffør i 20 år og kører både bybusser og landbusser på Falster. Han er normalt meget glad for sit arbejde, hvor han har mulighed for at hilse på mange forskellige mennesker. 

Men for tiden ville han ønske, at de selvsamme mennesker ville holde sig i midten eller bagerst i bussen.

- Vi kunne også godt tænke os at få spærret af oppe ved os. Man aner jo ikke, om man bliver smittet, ved at passagererne kommer for tæt på. Og jeg vil heller ikke være ansvarlig for at smitte dem. Jeg forsøger bare for så vidt muligt at passe på mig selv, min familie og mine passagerer, siger 42-årige John Mathiesen.

Chauffører i Randers: - Vi er unødigt udsat 

Også i Randers har busserne holdt stille. De gjorde de fra 9.40 til 10.40 i formiddags. Og af samme grund som på Falster. 

Chaufførerne i Randers ønsker at få spærret de forreste sæder i bussen af, så passagerne ikke har mulighed for komme tæt på chaufførerne. Passagerne vil dermed ikke have mulighed for at betale kontant i bussen eller checke flere ind på samme rejsekort. 

- Vi synes ikke, at der bliver taget nok hensyn til chaufførerne. Vi sidder og er unødigt udsat. Det kan godt være, at vi får 22 kroner ind i kontanter om dagen, men det er småpenge i forhold til, hvis vi bliver syge, siger Jan Laursen, der er tillidsrepræsentant for 74 chauffører i Randers. 

En af de chauffører er Ivan Gregersen.

- Det er utrygt lige nu. Det er ligegyldigt, hvor du færdes i samfundet, så indfører de en sikkerhedsbuffer omkring mennesker. Men i busserne må de stadig gå helt op til os for at købe en kontantbillet, siger den 59-årige buschauffør. 

Ivan Gregersen havde for to dage siden sat sin egen afspærring op forrest i bussen. Den blev han dog bedt om at tage ned igen af trafikselskabet Midttrafik.

Han forestiller sig, at afspærringen kunne bestå af en stribe advarselstape, så nødudgangen i fordøren stadig kan benyttes, hvis tilfældet skulle være ude. 

- Det ville gøre, at vi ville føle os mere sikre. Der er en hel masse nervøsitet og angst forbundet med at gå på arbejde lige nu, for man kan jo også smitte, selvom man ikke er syg. Og passagerne har egentlig haft en stor forståelse for os, som havde en afspærring, siger Ivan Gregersen. 

Midttrafik: - Vi følger myndighedernes anbefalinger 

Ifølge Midttrafik følger trafikselskabet myndighedernes anbefalinger og de fælles beslutninger, der bliver truffet af trafikselskaberne i Danmark. 

- Vi har fuld forståelse for chaufførernes bekymringer i forhold til smittefare og har lavet tiltag med skilte og facebook-opslag, der opfordrer kunderne til at holde afstand til chaufføren, skriver Britta Charmig fra Midttrafiks pressetjeneste i et mailsvar og henviser til, at der allerede er lavet en række tiltag, som har til formål at skærme chaufførerne. 

Trafikselskabet peger eksempelvis på, at der ikke må foregå indstigning ad fordør, og at kunderne via facebook-opslag bliver opfordret til at holde afstand og undgå kontant betaling samt at der er indkøbt handsker til udlevering til chaufførerne. 

Midttrafik afviser desuden, at afspærring er muligt, da passagerer stadig skal kunne købe billetter via kontant betaling. 

- Vi har fortsat en forpligtelse over for de kunder, der ikke har smartphone eller rejsekort. Kontantbetaling udgør normalt 30 procent. Sundhedsstyrelsen har samtidig informeret om, at virus har svært ved at overleve på sedler og mønter, og at man ikke behøver tage særlige forholdsregler i den forbindelse, så vi fortsætter med at følge myndighedernes anbefalinger, skriver Britta Charmig. 

Fagbladet 3F har uden held forsøgt at få svar fra trafikselskabet Arriva.

3F: - Trafikselskaberne er ubehøvlede 

Hos 3F’s Transportgruppe møder buschaufførerne stor forståelse. 

Forhandlingssekretær i transportgruppen, Kim Poder, forstår ikke meningen med at beholde kontantbetalingen under corona-krisen. Han kalder trafikselskaberne “ubehøvlede” for ikke at handle, når deres chauffører har brug for hjælp. 

- Jeg undrer mig over, at man sætter så mange forskellige foranstaltninger i gang på alle mulige områder, og så lader man buschaufførerne i stikken, siger Kim Poder og uddyber: 

- Løsningen er at få afspærret området, så buschaufførerne kan passe deres arbejde på en sikker og tryg måde. Det kan lade sig gøre at undlade kontantbetaling i Aarhus’ letbane, hvor føreren sidder adskilt fra passagerne, så kan det selvfølgelig også lade sig gøre i busserne, siger han.