Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En dansk Uber-chauffør tjente over en halv million kroner på at køre ulovlig pirattaxi i 2015. Det beviser, at Uber er ren taxikørsel, siger Dansk Taxi Råd.

En af de fem tiltalte Uber-chauffører står alene til en bøde på 590.000 kroner, hvis han dømmes efter anklageskriftet.

Der er penge i at bryde loven og køre pirattaxa. Rigtig mange penge.

Sidste år tjente én Uber-chauffør således 586.892 kroner på at køre ulovlig taxikørsel for Uber.

Det viser en aktindsigt, som Fagbladet 3F har søgt hos SKAT på indtægterne for alle Uber-chauffører i Danmark i 2015.

Her fremgår det, at den ene chauffør kørte over 5.100 ture og havde en indtjening på 114 kroner per tur i gennemsnit. Det gav ham en indtægt på over en halv million, vel at mærke efter Uber havde fået sine 20 procent i provision.

Til sammenligning tjente en gennemsnitlig taxa-chauffør i Danmark sidste år omkring 295.000 kroner.

 
 

Taxiråd: Flere har gjort Uber til en levevej

Selv om de 586.000 kroner giver Uber-chaufføren den højeste indtjening blandt Ubers såkaldte partnere i 2015, så er han ikke alene.

Fire andre Uber-chauffører tjente over 300.000 kroner på kørselstjenesten, og de 100 mest aktive Uber-chauffører tjente i gennemsnit over 170.000 kroner og kørte mere end 1.500 ture på et år, viser tallene fra SKAT.

- Det skyder jo et kæmpestort hul i Ubers egen forklaring om, at der er tale er samkørsel, hvis man kan tjene så mange penge på det, siger Trine Wollenberg fra Dansk Taxi Råd.

- Når der er personer, der har tjent over en halv million kroner på et år, så er det jo ren taxikørsel. Denne her person har kørt på fuld tid, og tallene vidner om, at der er flere Uber-chauffører, der har gjort Uber til en levevej og hovedbeskæftigelse, siger hun.
 

DF: Beslaglæg Uber-penge nu

I alt tjente de 2.134 danske Uber-chauffører sidste år 56 millioner kroner ved at køre ulovlig pirattaxi for Uber.

Hos DF og Enhedslisten er man forarget over, at Ubers chaffører kan skovle så mange penge ind på et år, særligt set i lyset af, at det blev gjort ulovligt at være Uber-chauffør ved en byretsafgørelse i juli måned.

- Indtjeningen hos adskillige af Uber-chaufførerne dementerer Ubers påstand om, at der "kun" er tale om fritidsjob. Men egentligt er det lige meget. Sagen er jo, at uanset hvor meget de kører, tager de brødet ud af munden på de rigtige chauffører og vognmænd, siger Henning Hyllested, som er social dumping-ordfører for Enhedslisten.

- Der er tale om "erhvervsmæssig persontransport", som ifølge dansk lovgivning skal udføres af uddannede chauffører og vognmænd, som sammen med bilerne skal opfylde en række skrappe krav og derfor skal have en tilladelse. Intet – absolut intet – af dette opfylder Uber eller Uber-chaufførerne, siger han.

Ifølge transportordfører fra Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, så er der kun én måde at standse den ulovlige Uber-kørsel på:

- Jeg har den holdning, at når man tjener penge på kriminelle handlinger, så skal det mødes med et krav om tilbagebetaling til statskassen. Og så skal de have en bøde, simpelthen, for det her er ren pirattaxa.

Han sammenligner situationen med landets kiosker, som får hele deres lager beslaglagt og modtager en klækkelig bøde, hvis de sælger sodavand uden pant.

- Det samme burde ske her, for det er rystende tal og utrolig mange skattekroner, der forsvinder i et sort hul, siger Kim Christiansen.
 

Falder dom mod Uber på torsdag

Fagbladet 3F har spurgt beskæftigelsesministeren, justitsministeren, skatteministeren og transportministeren om deres holdning til, at én person kan tjene over en halv million kroner på ulovlig taxikørsel i Danmark. Ingen er vendt tilbage inden deadline.

Fagbladet 3F har bedt Uber om en kommentar og har modtaget følgende mailsvar:

- Uber er en betydningsfuld nettobidragsyder i den lokale økonomi. Vi skaber nye økonomiske muligheder for tusindvis af mennesker i hver by, hvor vi er til stede. Derudover forbliver langt den største del af den generede omsætning - turpriserne - lokalt, eftersom de går til chaufføren, siger kommunikationschef i Uber Norden, Oliver Carrà.

- Vores vilkår for brug af tjenesten for chauffører tydeliggør, at brugere af tjenesten skal betale skat, og som SKAT har kommenteret offentligt, vil de 56 millioner kroner, som Uber chauffører har tjent i 2015, blive beskattet, fortsætter han.

På torsdag skal Landsretten tage stilling til en ankesag fra to Uber-chauffører om, hvorvidt de kører ulovlig taxikørsel eller ej. De to chauffører blev begge dømt ved byretten tidligere på året.