Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Platformsvirksomheden Uber betaler en bøde på 25 millioner for medvirken til overtrædelse af den danske taxalovgivning.

Det hollandske selskab Uber BV har indvilget i at betale en bøde på 25 millioner kroner for medvirken til to personers overtrædelse af taxalovgivningen.

Det oplyser Københavns Politi i en pressemeddelelse.

Med bøden afsluttes det retslige efterspil på kørselstjenestens tid i Danmark. Dommen fremkalder stor begejstring hos formanden for 3F’s transportgruppe Jan Villadsen.

- Når man på den måde slår plat på loven, så kan man også få en stor bøde for det. Jeg har aldrig været i tvivl om Ubers medvirkeransvar, siger han med henvisning til, at de første retssager om Ubers kørsel i Danmark var rettet mod de enkelte chauffører og ikke selve selskabet bag kørselsplatformen.

Efter Ubers entré i Danmark i 2014 fulgte flere principielle prøvesager mod Uber-chauffører. I december 2016 blev der også rejst tiltale mod det hollandske selskab for medvirken til to af disse chaufførers kørsler. Prøvesagerne endte alle med bødestraffe, og Uber trak sig efterfølgende fra det danske marked.

Og nu har det hollandske selskab altså indvilget i at betale en bøde på 25 millioner kroner for medvirken til overtrædelse af taxilovgivningen. Dermed er sagen mod Uber BV afgjort i sin helhed uden at have været for retten.

- Det er glædeligt, at vi nu kan sætte punktum for denne sag, og at virksomheden har indvilget i at betale den betragtelige bøde, siger advokaturchef Kristian Kirk Petersen i en pressemeddelelse.

Afskrækning

Bøden på 25 millioner svarer til selskabets andel af chaufførernes skønnede indtjening på det danske marked i perioden fra 2015 til april 2017, og bødeberegningen er foretaget ud fra de samme principper, som blev benyttet af Højesteret i chaufførsagerne.

Ud fra chaufførernes skatteoplysninger er det klarlagt, at indtjeningen for samtlige chauffører i Danmark i 2015 udgjorde cirka 55 millioner kroner fordelt på 502.658 ture, og da det beklageligvis ikke har været muligt at indhente skatteoplysninger via Holland for årene 2016 og 2017, har politiet anvendt 2015-tallene til skønsmæssigt at beregne bøden for hele perioden frem til april 2017, hvor Uber drejede nøglen om i Danmark, oplyser Kristian Kirk Petersen.

3F-transportformanden mener, at kæmpebøden har en afskrækkende effekt.

- Hvis andre skulle få ideer om at drive forretning som Uber, så har de fået en meget stor grund til at tænke sig ekstra godt om. Man kan ikke lave falske selvstændige. At være taxachauffør er et lønmodtagerjob, siger Jan Villadsen og tilføjer:

- Det kedelige ved det her er, at anstændige mennesker og virksomheder har mistet en masse penge på Ubers kørsel i Danmark. Og de penge får de ikke igen.