Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En række eksperter mener, at der er en risiko for, at spøgelseskøkkener visuelt fremstår som små lokale restauranter på forskellige bestillingsapps og dermed er vildledende.

Burgere, burritos og hot-wings bliver alt sammen tilberedt i Curbs køkken i et nedlagt hotel på Vesterbro.
Foto: Joachim Rode

Når du bestiller takeaway på Wolt eller Hungry, er det ikke sikkert, at du støtter en lokal restaurant. For flere af de såkaldt spøgelseskøkkener dukker op på platformene for tiden. 

Det får en række eksperter til at advare de danske forbrugere, at der kan være tale om vildledende markedsføring.

- Problemet opstår, fordi forbrugeren får indtryk af, at der er tale om for eksempel en autentisk thailandsk restaurant, mens der bare er tale om et køkken, der kan levere forskellige slags mad. Så mener jeg, at det ligger lige på kanten til at være vildledende markedsføring, siger Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Et af de nye spøgelseskøkkener som er dukket op er svenske Curb. På Wolts og Hungrys platform kan kunderne finde de digitale restauranter Smash, El Burro og Bah-Gawk. Burgere, burritos og hot-wings bliver alt sammen tilberedt i Curbs køkken i et nedlagt hotel på Vesterbro. Herfra bliver det leveret af madbudene til kundens dør. På den måde behøver de ikke at bruge penge på en dyr husleje eller markedsføring.

Sådan fremstår Curbs digitale koncept Smash på Wolts app. Kunderne kan sågar støtte den “lokale restaurant”.

Vil selv føle sig snydt

Heidi Højmark Helveg har som advokat hos Co:play mange års erfaring med markedsføringsloven. Hun mener, at mange forbrugere vil føle sig vildledt af spøgelseskøkkener som Curb.

- De prøver at give indtryk af, at man er en autentisk restaurant. Det kan meget vel være vildledende markedsføring. Som forbruger har jeg under corona haft lyst til at støtte min lokale restaurant, men hvis jeg kom til at købe mad fra et spøgelseskøkken, der kun er lavet til det her catering-formål, så er jeg med til at udkonkurrere min lokale restaurant, som jeg gerne vil have bliver, siger hun.

Heidi Højmark slår fast, at problemet opstår, når Curb og lignende køkkener ikke spiller med åbne kort.

- Jeg ville selv føle mig vildledt af et sådan koncept, der udgav sig for at være en restaurant, forklarer hun.

Ulovligt at kalde sig noget andet

Jimi Hove, der driver et online marketingsbureau, kalder Curbs markedsføring for en “klar overtrædelse af markedsføringsloven”.

- Du kan ikke bare oprette forskellige hjemmesider og kalde dig forskellige ting, hvis ikke forbrugeren samtidig kan se, hvem der står bag, og hvordan det hænger sammen. De prøver at udgive sig for at være specialistkøkkener og på den måde forøge deres salg. Det er bare ulovlig markedsføring, siger Jimmi Hove til Fagbladet 3F.

Hos restauranternes brancheforening, Horesta, ser medlemschef Nadeem Wasi spøgelseskøkkener som en stigende trussel.

- Vi ser det som en trussel på sigt, fordi platformene spiser sig ind på leveringskæden, og det kommer med en pris. Deres spøgelseskøkkener kan komme til at overtage markedet for mellemklasse-restauranter, fordi de kan lave maden billigere og har nogle fordele på platformen, som andre ikke har, siger Nadeem Wasi, medlemschef hos Horesta.

Curb har hos både Wolt og Hungry en fordelagtig aftale, der betyder, at kunderne kan få leveret maden gratis, hvis de bestiller for 120 kroner. På Wolts app fremgår det, at stederne er et “virtuelt venue”. Hos Hungry kan man se adressen.

Wolt og Hungry: Det er almindeligt i branchen

Fagbladet 3F har forsøgt at få et interview med både Wolts direktør, Søren Meier Svendsen, samt Hungrys bestyrelsesformand, Morten Larsen. Vi ville gerne have spurgt, hvilket ansvar de som platforme har for at sikre, at deres kunder ikke bliver vildledt.

Hos Wolt har deres kommunikationschef Tine Schou svaret, at det er en interessant udvikling på restaurantmarkedet.

- I Wolt tilstræber vi at tilbyde et så varieret udvalg af mad og restauranter som muligt og har også aftaler med flere restauranter, der er “delivery-only”, det vil sige virtuelle køkkener. Dette er almindeligt i branchen og en af ​​de interessante udviklinger på restaurantmarkedet, vi ser i øjeblikket. Vi ønsker selvfølgelig at være transparente og vil fortsætte med at gennemgå vores praksis, så vi giver vores kunder de oplysninger om vores restaurantpartnere, som er nødvendige, skriver hun i mailen.

Hungrys bestyrelsesformand, Morten Larsen, skriver i en kortfattet mail, at han ingen kommentarer har til Fagbladet 3F’s spørgsmål. 

Curb’s danske presseansvarlige bekræfter, at de er blevet forelagt kritikken og spørgsmålene. Men deres direktør, Carl Tengberg, er ikke vendt tilbage.