Gå til hovedindhold

Landets godt 8.000 bybus- og rutebilchauffører har netop fået ny overenskomst, der sikrer ordentlige pauser og pausefaciliteter. Dertil kommer en lønstigning på mindst 2.200 kroner om måneden.

En ny overenskomst for landets godt 8.000 bybus- og rutebilchauffører er på plads. Det opfylder to store ønsker: Sikring af pauser og ordentlige pausefaciliteter.

En ny overenskomst for landets godt 8.000 bybus- og rutebilchauffører er på plads. Det opfylder to store ønsker: Sikring af pauser og ordentlige pausefaciliteter. Samtidig stiger buschaufførernes løn med mindst 2.200 kroner om måneden.

Overenskomsten faldt på plads onsdag nat og er indgået mellem 3F Transport og Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Transport under Dansk Industri.

Overenskomsten sikrer, at landets buschauffører sikres spisepauser midt i vagtplanen, så de kan spise, når sulten melder sig.

Og så bliver kravet om ordentlige pausefaciliteter skrevet ind i overenskomsten, så arbejdsgiverne kan ende i Arbejdsretten, hvis chaufførernes pauseforhold ikke lever op til kravene i arbejdsmiljøloven.

Protester blev hørt

Buschaufførernes har protesteret med én stemme over elendige pauseforhold, dårlige arbejdsvilkår og ydmygende toiletforhold med tissetræer og voksenbleer foran Industriens Hus, hvor der blev forhandlet. Chaufførerne samlede sig under 3F’s landsdækkende kampagne “Tid til at trykke stop”, der startede i 2018.

Chaufførernes krav og ønsker har været klare, og de er blevet hørt i forhandlingslokalerne, pointerer Kim Poder, der er forhandlingssekretær i 3F Transport og topforhandler på busområdet.

- Buschaufførerne har stået sammen på tværs af landsdele og busselskaber i flere år og kæmpet hårdt for at få problemer med manglende pauser, ulækre pauseforhold og pressede køreplaner løst, siger Kim Poder, der fortsætter:

- Derfor er jeg utrolig glad for, at vi er nået i mål med en meget stor del af de nødvendige løsninger. Samtidig er det en nyskabelse, at arbejdsmiljøet nu skrives ind i overenskomsten, siger Kim Poder.

I Dansk Industri er topforhandler, underdirektør Christoffer Thomas Skov, glad for, at det lykkedes at lande en aftale.

- Der er givet og taget, som det sker i overenskomstforhandlinger. Set med mine øjne er det en tilfredsstillende aftale, hvor vi samlet set er kommet i mål, siger han.

Lønstigning på mindst 2.200 kroner

For buschaufførerne stiger månedslønnen for en 37-timers arbejdsuge mindst 1.500 kroner over de næste tre år. Oven i kommer 700 kroner om måneden via forhøjelsen fra fire til syv procent til hver enkelt ansats særlige opsparing - den såkaldte fritvalgskonto.

Stigningen på 2.200 kroner er en absolut minimumsstigning, og oven i kommer gennemslag på feriepenge og pension samt stigninger i tillæg for overarbejde.

- I lighed med øvrige transportarbejdere får buschauffører også mere frihed og fleksibilitet i arbejdslivet. Ikke mindst via stigningen fra fire til syv procent i den særlige opsparing, der kan bruges til løn, fridage til samvær med syge børn, opsparing til pension eller til seniorfridage, siger Kim Poder.

På turné rundt i landet

Kim Poder skal nu rundt i landet og forklare buschaufførerne om de nye pauseregler:

- Først og fremmest har vi sikret, at chaufførerne har ret til spisepause eller hovedpause på mindst 25 minutter, der ligger i den midterste tredjedel af vagten og senest 4,5 timers kørsel inde i vagten. På den måde opfylder hovedpausen sit egentlige formål: At restituere chaufførerne efter kørslen, siger Kim Poder og forklarer videre:

- Ingen pause må nu være kortere end 15 minutter, og arbejdsgiverne skal sikre og dokumentere, at pauserne ikke indeholder arbejdsopgaver. Eller med andre ord: Buschaufførerne har fået pauseregler, der minder om reglerne i bestemmelserne om køre- og hviletid, siger Kim Poder.