Gå til hovedindhold

1.000 buschauffører var samlet til stormøde i Odense. Deres krav og ønsker til busselskaber, kommuner og overenskomstforhandlinger er klare. De vil af med hårde arbejdsvilkår med tidspres og dårlig tid til frokost og toiletbesøg.

1.007 buschauffører var søndag samlet til stormøde i Odense.
Foto: Privat

Én buschauffør kan råbe højt, men når 1.007 chauffører er samlet og råber “Stop” i kor, så giver det genlyd.

De mange buschauffører var søndag samlet til stormøde i Odense Congress Center, og de råbte stop til dårlig tid til tissepauser og klargøring af busser på grund af stramme og urealistiske køreplaner. Og dårlige pause- og toiletforhold.

Fem kroner pr. toiletbesøg

Chauffør Susanne Meyer fra busselskabet Tidebus kom med et grotesk eksempel på manglende toiletfaciliteter.

- Bybuschaufførerne er nødt til at benytte offentlige toiletter på stationen, og det koster fem kroner hver gang, fortalte hun, mens klapsalverne bragede i den tætpakkede sal, der summede af engagement og gejst.

De mange chauffører har samlet sig omkring 3F’s landsdækkende kampagne “Tid til at trykke stop” mod dårlige arbejdsvilkår, der startede i 2018. Chaufførerne medbragte på stormødet klare krav og ønsker til både busselskaber, kommuner og til overenskomstforhandlingerne, der for nylig blev skudt i gang.

Problemer går igen

Baggrunden for kravene stod klart på stormødet, hvor chauffører fra landets regioner fortalte om arbejdsvilkårene. De berettede om en hverdag med forsinkelser, manglende tid til at spise eller tisse og frustrationer over manglende tid til at servicere passagererne - men også om sejre.

Historien om en femmer pr. toiletbesøg blev trumfet i Faaborg, hvor en kvindelig chauffør måtte sætte sig ud i busken og tisse, fordi hun var voldsomt trængende efter en lang vagt og det offentlige toilet på endestationen var optaget.

Men her er den positive historie, at chaufførerne har kæmpet sig frem til ordentlige faciliteter.

- Det offentlige toilet er blevet bygget om, så der nu er et chaufførtoilet, fortalte chauffør Jørgen Bitsch fra busselskabet Tidebus.

Chauffør Murat Yesil, der kører for busselskabet Keolis, efterlyste arbejdsklausuler, der kan sikre bedre pauser og bedre toiletforhold.

- Vi skal kæmpe, så får vi noget ud af det, sagde han.

En vigtig chauffør-kampagne

Der var lutter ros fra formand for 3F Transport Jan Villadsen.

- Sikke et signal, det sender, når 1.000 chauffører er samlet her i dag. I har som chauffører arbejdet intensivt med trafikselskaber og politikere i nogle år efterhånden. Det er stærkt, sagde Jan Villadsen og henviste til Tryk Stop-kampagnen.

Chauffør Pia Vetling, der er ansat hos busselskabet Keolis, tog ordet og berettede om, hvordan chaufførerne bliver stressede af minutpresset i køreplanerne.

- Vores pauser skal sikres, og så skal spisepauserne ligge midt på arbejdsdagen og ikke først eller sidst. Vi skal også have tid til vores gennemgang af bussen, sagde hun og fortsatte henvendt til 3F Transports overenskomstforhandlere:

- Nu skal I give den gas. I har hårde og svære forhandlinger foran jer. Vi bakker jer 100 procent op, hvis I altså lytter til os, sagde hun og listede nogle flere overenskomstønsker op:

Der skal være løn for hele vagten, jobbet skal fremtidssikres, og der skal lønforhøjelse til.

Nu skal der forhandles overenskomst

Den tog Jan Villadsen op og pointerede, at hovedtemaet bliver et styrket arbejdsmiljø.

- Ordentlige velfærdsforanstaltninger og pauser, der ligger rigtigt. Styrkede arbejdsmiljørepræsentanter. Ja, et styrket arbejdsmiljø i det hele taget. Man skal kunne leve af jobbet. Gå rask på job og rask hjem - og rask på pension, sagde han.

Han pointerede, at der nu skal diskuteres med arbejdsgiverne og findes løsninger.

- Men vi kommer ikke til at aftale, hvordan et pauserum i Aalborg skal indrettes, når vi mødes med arbejdsgiverne om overenskomster. Vi kommer blandt andet til at diskutere løsninger i overenskomsterne om pauser og planlægning og anerkendelse af - og indflydelse til chaufførerne, sagde Jan Villadsen.

Kampen fortsætter

3F’s ankermand på Tryk Stop-kampagnen, forhandlingssekretær Kim Poder, pointerede, at mange mål i kampagnen er nået.

- Der er for eksempel udarbejdet rapporter om toiletfaciliteter, der er et styrket samarbejde med trafikselskaberne om køreplaner, og så er der lavet en chauffør-app, hvor man kan indrapportere problemer på ruten, sagde Kim Poder og fortsatte:

- Men kampen fortsætter. Det er forbandet nødvendigt, at vi holder indsatsen kørende sammen, sagde Kim Poder og fik klapsalver fra helt præcist 1.007 par buschaufførhænder.