Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ankenævn fastslår, at pengeinstitutter ikke må gøre indhug i ydelser, selvom en kunde har overtrukket sin konto. Det forsøger nogle banker, siger gældsrådgiver.

Banker må ikke nuppe dagpenge og boligstøtte fra en kunde. Heller ikke, selvom en konto er i overtræk.
Colourbox

Banker må ikke nuppe dagpenge og boligstøtte fra en kunde. Heller ikke selvom en konto er i overtræk. Det fastslår Det finansielle ankenævn i forbindelse med en ny afgørelse efter en klage.

Det er regler i Retsplejeloven, der gør, at kunder skal kunne beholde den slags ydelser, uanset hvordan deres økonomi ser ud. Loven siger, at enhver skal have mulighed for at opretholde “en beskeden levefod”. Dagpenge og boligstøtte er nødvendige for at kunne dække almindelige leveomkostninger, skriver ankenævnet.

Men nogle banker forsøger at dække overtræk ind ved at snuppe ydelser som dagpenge og boligstøtte. Det fortæller jurist Michael Roth fra virksomheden Hjælp til Gæld i Hillerød.

- Vi ser ikke sjældent, at rådgivere i pengeinstitutter har besvær med at håndtere de regler i retsplejeloven, der beskytter kunder, siger Michael Roth.

Ekspert fra “Luksusfælden” kender problemet

Økonomisk ekspert Kenneth Hansen fra tv-programmet ”Luksusfælden” har hørt om banker, der nupper alt fra skyldnere, selvom de ved, at de ikke må. Spørgsmålet er, om kunderne har kræfter til at gøre noget ved det.

- Bankerne kan tænke, at “hov, der kommer nogle penge fra det offentlige eller fra en a-kasse, og så sletter vi lige overtrækket”. Men det må de ikke. Folk skal have råd til husleje og mad, siger Kenneth Hansen.

Han mener, at reglerne er fornuftige. Hvis banken snupper alt, bliver folk måske smidt ud af deres bolig. Det bliver også et problem for samfundet.

Flytte NemKonto til anden bank

Michael Roth fortæller, at banker sommetider inddrager kunders ydelser, hvis de flytter deres NemKonto til en anden bank. Det råder han dem sommetider til, hvis de har bundløs gæld i deres nuværende pengeinstitut.

- Hvis der sker et overlap, sådan at dagpenge eller andre ydelser kommer til den gamle bank, så ser vi jævnligt, at de bruger pengene til at afdrage på gælden. Men det kan de ikke gøre, selvom kunden er skiftet til en anden bank. Kunden skal stadig have mulighed for at dække sine almindelige leveomkostninger, siger Michael Roth.

Han siger, at sagerne tit bliver løst, når han tager fat i pengeinstituttet. Men i første omgang ser det ud til, at bankrådgiveren tænker mere på sin bank end på personen.

Michael Roth råder nogle kunder til at skifte bank, så deres gæld isoleres i den gamle bank. Derefter kan kunden sammen med den nye bank se på, om der kan skabes en afdragsordning med det gamle pengeinstitut.

Banken må heller ikke røre en lille løn

I sin afgørelse udspecificerer ankenævnet, hvilke ydelser der i hvert fald ikke må røres ved – det gælder dagpenge og boligstøtte. Det kan andre med overtræk på kontoen fremover henholde sig til og henvise til, hvis de kommer i klemme.

- Det samme gælder, hvis man skylder penge til en anden end banken og bliver sendt i fogedretten. Så må der ikke tages flere midler fra folk, end at de kan betale den næste måneds udgifter, siger Michael Roth.

Han tilføjer, at reglen også gælder andre indkomster, for eksempel en beskeden løn. Den skal modtageren også kunne råde over.