Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Et ekstremt system af overvågning og trusler om fyring får Nemlig.com's medarbejdere til at løbe faretruende hurtigt. Se listen over afsløringer af Nemlig.com's arbejdsmetoder her.

Chauffører, der får store bøder for små forsinkelser. Lageransatte, der bliver målt på sekundet, om de fylder varerne op hurtigt nok. Konstant overvågning og trusler om fyring. Det er nogle af de arbejdsmetoder, der er blevet afsløret hos Nemlig.com.
Arkiv: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix

I de seneste måneder er flere og flere historier om Nemlig.com dukket op, der afslører et system af tidspres og trusler mod ansatte hos landets største onlinesupermarked.

Her får du overblikket over de største afsløringer:

20. marts:
Chauffører får bøder for få minutters forsinkelse

I interview med Politiken afslører flere af Nemlig.com’s chauffører, at de lever under et voldsomt tidspres for at nå deres ruter til tiden.

Hvis de ikke afleverer deres varer hos kunden på få minutter, får de en bøde. Samtidig er flere ruter næsten umulige at nå inden for tidsrammen. Ofte er bøden for at komme for sent dobbelt så stor som en dagsløn.

LÆS OGSÅ: Chauffører hos Nemlig.com straffes med store bøder for få minutters forsinkelse

Det stramme tidspres får chaufførerne til at lave tunge løft for at aflevere så mange kasser som muligt, hvilket fører til fysiske skader. Samtidig fortæller chaufførerne om 15-timers arbejdsdage og flere måneders arbejde uden fridage.

Nemlig.com erkender, at der findes et bødesystem, men forsvarer sig med, at chaufførerne er ansat af private vognmænd og ikke direkte af Nemlig.com selv, og at bøderne ikke er tiltænkt chaufførerne.

9. april:
Har ni sekunder til at finde en vare

Det er ikke kun chaufførerne, der bliver presset på tiden hos Nemlig.com.

På Nemlig.com’s lager må de ansatte leve med et ekstremt tidspres, hvor hver eneste handling, de foretager, bliver målt på sekundet, skriver Politiken.

LÆS OGSÅ: Nemlig.com-ansatte under ekstremt tidspres: Har ni sekunder til at finde en vare

Hvis de ansatte bruger mere end 9-14 sekunder på at hente en vare, risikerer de at blive fyret, fordi de er for ineffektive. Derfor løber flere ansatte rundt i gangene på lageret for at finde varer. Dette er for at sikre, at overholder de stramme tidsregler.

En intern undersøgelse viser, at to ud af tre på Nemlig.coms lager har haft smerter på grund af deres arbejde.

Nemlig.com afviser kritikken og skriver i et mailsvar til Politiken, at det er forbudt at løbe på gangene på lageret.

10. april:
Rød farve = Fyring

Der er et system, som kontrollerer de ansatte på Nemlig.com’s lagre.

Det fortæller flere nuværende og tidligere ansatte til både Fagbladet 3F og Politiken.

Her beskriver flere af dem, hvordan store tavler i lagerhallen viser, hvor hurtig hver enkelt ansatte er. 

Med farvekoderne rød, gul og grøn bliver de ansatte konstant overvåget.

Er man grøn, betyder det, at man er “100 procent effektiv”. Hvis man er gul, er man under 100 procent, og er man rød, er man under 90 procent effektiv ifølge Nemlig.com’s eget interne overvågningssystem.

- Til oplæringen fik vi at vide, at vi skulle være grønne – altså 100 procent effektive – hele tiden senest efter tre uger. Hvis vi ikke var det, ville vi blive fyret, forklarer en ansat fra Nemlig.com’s lager i Brøndby til Politiken.

For at sikre, at de forbliver “grønne”, vælger flere ansatte at udsætte sig selv for fare ved at klatre op på høje stilladser for at få en vare ned hurtigere, hvis den ikke er på sin plads.

På den måde sparer de tid og ser mere effektive ud, end hvis de valgte at vente på, at varen blev hentet af en gaffeltruck.

Samtidig fortæller flere ansatte, at de har droppet at drikke vand eller gå på toilettet, fordi de ikke kan nå det.

I et mailsvar afviser Nemlig.com, at der skulle være så markant overvågning, og påpeger selv, at der er sat tid af til at gå på toilettet i de daglige rutiner.

12. april:
Militærfolk presser Nemlig.com-ansatte til at løbe hurtigere

Når det ikke går hurtigt nok på Nemlig.com’s lagre, har firmaet ansat tidligere militærfolk til at presse de ansatte.

Fagbladet 3F har talt med flere ansatte, som fortæller om, hvordan der er flere indpiskere, hvis eneste job er at presse de ansatte til at løbe hurtigere. Det sker ved at overvåge de ansatte konstant og råbe ad dem, hvis de ikke skynder sig.

- De råber “løb, løb, løb” for at få os til at arbejde hurtigere. Jeg er i Danmark, men det føles ikke sådan. Vi er moderne slaver, fortæller en ansat på lageret.

LÆS MERE: Nemlig.com hyrer tidligere mililtærfolk til at presse ansatte

Nemlig.com’s logistikdirektør, Jonas Rolandsen, søgte i starten af april “2-3 dygtige tidligere sergenter eller oversergenter til et performanceteam hos Nemlig.com”. Deres opgaver består i at give “tilbagemelding og opfølgning på medarbejderperformance”, står der i opslaget.

Logistikdirektøren har selv været ansat i Forsvaret.

Fagbladet 3F er i besiddelse af en mail fra en ledende medarbejder, der er sendt til ansatte på lageret. Her brokker lederen sig blandt andet over, at de ansatte for ofte er syge.

- Jeg kommer fra 17 år i hæren, hvor jeg også lavede fysisk arbejde. Men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst havde en sygedag, skriver han i mailen.

Nemlig.com svarer til kritikken, at mange ledere kommer fra militæret, og at man overholder overenskomsten med 3F.