Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Forbrugerrådet og bankekspert kritiserer en række banker for den måde, som de lader de negative renter ramme kunderne på. Bankerne afviser.

De færreste bankkunder er begejstrede over at skulle betale negative renter – typisk på formuer over 100.000 kroner. Men der er forskel på, hvor hårdt det rammer den enkelte kunde.
Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

De færreste bankkunder er begejstrede over at skulle betale negative renter – typisk på formuer over 100.000 kroner.

Men nogle bankkunder bliver ramt særligt hårdt. Det gælder blandt andet kunderne i store banker som Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank. De får nu alvorlig kritik af en bankekspert og Forbrugerrådet for at tage lidt for godt fat om kundernes penge, når de lander på bankkontoen ved lønningsdag, skriver Finans.dk.

Til forskel fra en række andre danske banker så risikerer man i de nævnte banker at blive ramt af negative renter allerede fra første krone, fordi grænsen på 100.000 kroner kun gælder på én konto – ofte den, der anvendes som en NemKonto.

I blandt andet Danske Bank, Nordea og Nykredit Bank må hver kunde have op til 100.000 kroner stående på en og flere konti, så længe det samlede beløb ikke overstiger 100.000 kroner, ligesom investerings- og pensionskonti er undtaget fra negative renter.

At dette ikke også gælder i Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank møder kritik fra bankekspert Lars Krull, seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

- En grænse på 100.000 kroner for negative renter er reelt ikke en grænse på 100.000 kroner i alle banker. For i Bankdata-bankerne (Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank, red.) bliver kunderne jo ramt af negative renter alligevel fra første krone på andre, helt almindelige konti som budget- eller opsparingskonti. Jeg synes ikke, at det er i orden, at Bankdata-bankerne behandler deres kunder på en anderledes og mindre gennemskuelig måde end eksempelvis Danske Bank og Nordea, siger han til Finans.dk.

Forbrugerrådet Tænk kalder Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobanks tilgang »forbrugerfjendsk«.

Sydbank afviser dog kritikken.

- I Sydbank har vi valgt en model, som vi synes er enkel og overskuelig for alle. Nemlig at man kan have 100.000 kroner stående på en friholdelseskonto, man selv vælger. Det er sandt, at man så potentielt skal flytte nogle penge rundt, men til gengæld slipper man for at skulle holde øje med, hvor mange penge man har stående på forskellige konti, siger Henning Dam, bankdirektør i Sydbank til Finans.dk

I Ringkjøbing Landbobank erkender privatdirektøren, at bankens model kan ramme nogle kunder, men han er alligevel uenig i dele af kritikken, fordi grænsen i banken i virkeligheden er 125.000 kroner pr. person.

Jyske Banks kommunikations- og marketingdirektør, Erik Qvirin Hansen, skriver i en e-mail til Finans.dk, at banken ingen kommentar har til kritikken, udover at modellen for beregning af negativ rente på indlån hænger sammen med de systemmæssige muligheder, der var på det tidspunkt, hvor banken som den første danske bank påførte privatkunder negative renter.

Finans har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Bankdata, som leverer systemerne til Jyske Bank, Sydbank og Ringkjøbing Landbobank.