Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Rengøringsfirma går konkurs igen og igen, og retssag trækker i langdrag. Imens venter 35 tidligere ansatte på at få manglende løn for flere millioner.

- Det er bare så provokerende, siger Susan Larsen, tidligere tillidsmand hos Europe Handling om sin tidligere chef, der bliver ved med at skylde hende og tidligere kollegaer penge.
Joachim Rode

Rengøringsmedarbejder Susan Larsen kunne godt tænke sig langt om længe at få de 156.000 kroner, som hendes tidligere chef har skyldt hende i årevis.

Hun har ventet på at få pengene, siden hendes tidligere arbejdsplads Europe Handling gik konkurs tilbage i 2017.

- Det er bare så provokerende at se ham grine os op i ansigtet. Han laver det samme nummer igen og igen, siger Susan Larsen, der var tillidsmand i Europe Handling.

Det er virksomhedejeren John Olsen, Susan Larsen taler om. Over de seneste fem år har han stået i spidsen for tre forskellige selskaber i Københavns Lufthavn.

Selskaberne står alle for flyrengøring, mange af de ansatte er de samme, og selskaberne hedder også nogenlunde det samme.

Men fordi de med jævne mellemrum går konkurs, trækker John Olsen en regning efter sig, som de ansatte og fagforbundet 3F hænger på.

Omkring tre millioner kroner i manglende løn, feriepenge og pension har 35 tidligere medarbejdere til gode.

- Det ligner altså en finte at lade firmaerne gå konkurs på den måde, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup.

Det afviser John Olsen imidlertid over for Fagbladet 3F.

- Jeg har som alle andre, der driver virksomhed, forsøgt at skabe en god og sund forretning. Lukkede grænser og rejserestriktioner satte stop for eksistensgrundlaget i vores virksomhed. Desværre, som rigtig mange andre virksomheder, bukkede vi også under i den ulige kamp mod covid-19, lyder det i et svar på mail.

Genopstår med nyt cvr

Selskaber, der går konkurs og genopstår kort efter under et andet navn og cvr-nummer, er særligt kendt fra byggebranchen.

De tidligere ansatte kan blive ladt i stikken, når ejeren mangler at betale løn til de ansatte i det selskab, der er gået konkurs.

I tilfældet med John Olsen drejer det sig om en række firmaer, som gør fly rent for flyselskaber som Emirates, Qatar og Singapore Airlines.

Det første firma hed Europe Handling. Da det i 2017 gik konkurs, opstod firmaet Europehandling – altså samme navn, blot i ét ord.

Dette nye selskab gik konkurs i april i år – og er så igen genopstået under navnet EH-DK, der for tiden opererer i Københavns Lufthavn.

Lukket for kassen

Der er faktisk et system, som skal sikre, at arbejderne ikke kommer i klemme, når deres virksomhed går konkurs: Lønmodtagernes Garantifond (LG).

LG dækker de penge, som virksomheden mangler at betale til medarbejderne.

Men det er endnu ikke sket med i tilfældet med Europe Handling. For hvis man bliver ved med at gå konkurs, kan man også forhindre, at pengene bliver udbetalt år efter år, sådan som systemet er indrettet.

Det er blandt andet afgørende, om der er tale om en såkaldt virksomhedsoverdragelse – altså hvorvidt aktiviteterne bare fortsætter i et nyt firma med de samme ejere.

Hvis det er tilfældet, hæfter det nye selskab for de manglende betalinger fra det tidligere selskab. Og så er der lukket for LG-kassen.

Tørrer gælden af

Sagen er kørt i årevis i retssystemet. Den langsommelige proces skyldes blandt andet, at Europe Handling skiftede advokat to dage før et berammet retsmøde i efteråret 2020. Og i april i år gik det nye firma, Europehandling, konkurs to dage før det næste retsmøde – for derefter at genopstå som EH-DK.

Nu har Østre Landsret langt om længe stadfæstet, at John Olsens firmaer hæfter for gælden. Men derfra og til at pengene rent faktisk ender i lommerne på Susan Larsen og andre tidligere ansatte, kan der være lang vej endnu.

Indtil videre har LG kun udbetalt 164.000 ud af de over tre millioner kroner fra Europe Handling. Og når det kommer til Europehandling, har LG endnu ikke foretaget udbetalinger.

- LG har ikke noget estimat over forventede udbetalinger i den konkrete konkurssag, skriver seniorpresserådgiver Christian Frederik Mortensen fra ATP, som administrerer LG.

Gang i frugtbutikken

Ved siden af rengøring i lufthavnen driver John Olsen en omfattende forretning som frugt- og blomstergrossist. På Grønttorvet i Taastrup har han fem virksomheder, som den lokale 3F-afdeling har sit hyr med at få overenskomst med. Den største, Europa Frugt ApS, leverer blandt andet firmafrugt til en masse arbejdspladser.

Og så kunne man måske tro, at nogle af John Olsens penge fra de andre firmaer kunne blive brugt til at betale gælden til Susan Larsen og hendes tidligere kollegaer i lufthavnen.

Men som reglerne er indrettet, er det ligegyldigt, hvad man måtte have af penge i andre firmaer, når man går konkurs. Så her er der ikke noget at hente.

Konkurskarantæne

Susan Larsen og hendes kollegaer har dog kunnet holde skindet på næsen takket været hjælp fra 3F Kastrup.

Afdelingen har nemlig lånt de tidligere ansatte en del af de penge, som de har til gode.

For Susan Larsen er der dog meget mere på spil end at få John Olsen til at hoste op.

- Pengene er ikke afgørende. Jeg vil egentlig hellere have, at han lukker og ikke får lov til at åbne igen, siger Susan Larsen, der var ansat i firmaet fra slutningen af 2015 til den første konkurs i april 2017.

Der er faktisk en paragraf i lovgivningen, som skal forhindre, at man kan spekulere i at gå konkurs. Hvis man kører en virksomhed i sænk ved “grov uforsvarlighed” kan man blive idømt konkurskarantæne og dermed få et forbud mod at deltage i ledelsen af selskaber, hvor man ikke hæfter personligt.

En ulige kamp mod covid-19

John Olsen afviser, at han bevidst har trukket sagen i langdrag, blandt andet ved at skifte advokat lige før retsmødet i oktober 2020.

- Det havde ikke noget med selve sagen at gøre. Vi valgte en ny advokat på grund af uenigheder om samarbejdet, hvilket ikke er ualmindeligt. Dette førte desværre til én af flere forsinkelser, skriver John Olsen.

At de tidligere medarbejdere stadig venter på deres penge, mener John Olsen også er 3F Kastrups skyld. Hvis afdelingen ikke havde lagt ud for gælden, ville LG for længst have kunnet udbetale pengene, lyder argumentet. Det er Henrik Bay-Clausen fra 3F Kastrup dog lodret uenig i.

Lufthavn melder hus forbi

Henrik Bay-Clausen finder det problematisk, at Københavns Lufthavn (CPH) byder virksomheder som John Olsens velkommen.  

- Vi har brug for solide og ordentlige firmaer i lufthavnen. Jeg synes, at CPH bør hæve barren for deres krav til den økonomiske soliditet for firmaerne i lufthavnen, siger han.

Men lufthavnen selv melder pas på den kritik:

- Vi forventer, at virksomheder i lufthavnen efterlever love og følger den danske model. Disse virksomheder har licens til at operere i lufthavnen og tilbyde deres service til flyselskaberne. Vi har ikke noget samarbejde med dem og kender ikke deres økonomiske situation. Derfor vil det heller ikke være rimeligt at udtale os om det, lyder det fra pressechef i CPH, Lars Lemche, i et skriftligt svar.