Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ny undersøgelse viser, at et stort flertal af danskerne ønsker ordnede løn- og arbejdsvilkår for de chauffører og bude, der leverer pakkerne i massevis lige nu.

Halvdelen af danskerne vil gerne betale én procent mere for varen, hvis det kan sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår.
Arkiv / Ida Guldbæk Arentsen / billedbureauet Ritzau Scanpix

I en tid hvor nethandlen er eksploderet på grund af corona, nedlukkede butikker og julehandel, er danskernes holdning klar: De ansatte hos pakkeleverandørerne, der står i pakker til op over begge ører, skal arbejde under ordentlige forhold.

83 procent af danskerne angiver i en ny undersøgelse fra analysefirmaet Electica, at de forventer, at chauffører og bude i de virksomheder, der leverer pakker, er ansat under ordnede løn- og arbejdsvilkår.

57 procent af danskerne mener ikke, at det er kundernes ansvar, hvilke forhold chauffører og bude arbejder under, og kun 52 procent af danskerne er villige til at betale én procent mere for varen, hvis det kan sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår.

Forbrugerne tjekker ikke firmaerne

Søren Kaj Andersen, centerleder ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet, peger på, at det er svært at få indblik i, præcis hvordan forholdene ser ud i branchen lige nu.

- Men vi har jo set nogle rimeligt grelle eksempler på, at forholdene ikke er i orden hos leverandører af pakker, siger Søren Kaj Andersen, der understreger, at der generelt er opbakning til ordnede forhold blandt danskerne.

Han pointerer, at blandt andet debatten og indsatsen mod social dumping har vundet bred genklang i befolkningen.

- Men vi ved samtidig også, at danskerne gerne vil have varerne leveret til gode priser og ikke bruger tid på at undersøge, hvordan forholdene er for de ansatte. Uden handling er det jo ikke meget værd at ønske sig ordentlige forhold, siger han.

Han fastslår, at der i længere tid været opmærksomhed på forholdene i transportbranchen, og at lovgiverne i både Danmark og EU prøver at skabe de vilkår, som den brede del af befolkningen ønsker.

- I Danmark har stramningerne i godskørselsloven tidligere på året understreget ønsket om, at der skal være orden i branchen. I EU er der blevet vedtaget en vejpakke, der ligeledes skal imødegå social dumping på landevejene, siger Søren Kaj Andersen.

Postnord topper tillidsbarometer

I undersøgelsen er der også spurgt ind til, hvilke virksomheder, danskerne tror, tilbyder ordnede løn- og arbejdsvilkår for chauffører og bude.

Postnord er topscorer, hvor 7 ud af 10 danskere regner med, at der er ordnede forhold, men derefter går det ned ad bakke med tilliden.

Sådan ser procenterne ud: Postnord: 72 procent. GLS: 55 procent. DHL: 33 procent. DAO: 29 procent. Bring: 26 procent. UPS: 22 procent. Fedex: 17 procent.

3F: Der er lys i mørket

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, slår fast, at branchen slet ikke kan leve op til det, som danskerne ønsker, men at der er håb forude.

- Der foregår jo også rigtigt meget på forskellige platforme, og der er mange eksempler på, at der ikke er ordnede forhold i branchen, siger Jan Villadsen og oplyser, at 3F Transport er i dialog med flere firmaer.

Han håber på, at der kan findes løsninger allerede i det nye år.

- Vi arbejder kraftigt og ihærdigt på det og vil i starten af 2021 kunne oplyse forbrugerne om, hvilke firmaer de trygt kan bruge som pakkeleverandører, siger Jan Villadsen, der er glad for, at så mange forbrugere efterspørger fair vilkår.

I Dansk Industri (DI) Transport mener branchedirektør Michael Svane, at det er en selvfølge, at der skal være ordnede forhold i branchen.

- Jeg kender jo ikke alle de konkrete sager, hvor der ikke er orden i tingene. Men i DI arbejder vi hele vejen rundt på, at der skal være fair vilkår, uanset om der køres varer i lastbiler eller varebiler. Hvis ikke der er ordnede forhold, så vinder the bad guys over the good guys, og det er ikke rimeligt. Vi vil ikke have unfair konkurrence, siger Michale Svane.