Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Uanset dommens udfald i sagen mod Kurt Beier Transport A/S, har den haft enorm betydning for vognmandsbranchen i Danmark, hvor lovgivningen er strammet. Sagen har også sat aftryk på EU-lovgivning, lyder det fra DTL - Danske Vognmænd.

Uanset dommens udfald i straffesagen mod Kurt Beier Transport A/S, har sagen haft enorm betydning for vognmandsbranchen i Danmark, mener DTL - Danske Vognmænd.

Uanset dommens udfald i straffesagen mod Kurt Beier Transport A/S, har sagen haft enorm betydning for vognmandsbranchen i Danmark. Den har medført nye og strammere spilleregler, der er sværere at omgå. Sagen har også påvirket EU-lovgivning i den såkaldte vejpakke, der blev vedtaget sidste år.

Det siger Erik Østergaard, direktør for danske vognmænds brancheorganisation DTL, Dansk Transport og Logistik.

- Det betyder, at vi næppe kommer til at se en ny Beier-sag, siger han.

Onsdag formiddag blev Kurt Beier Transport A/S og fire personer fra ledelsen af den jyske transportvirksomhed frifundet for åger i den såkaldte Padborg-sag ved Retten i Sønderborg. Men transportfirmaet og firmaets direktør, Karsten Beier, blev idømt bøder på 100.000 kroner og 25.000 kroner for at lade filippinske chauffører bo ulovligt i en slumlejr i Padborg nær grænsen til Tyskland.

Beier-sag med enorm betydning 

- Umiddelbart kan jeg ikke forholde mig mere til selve dommen end, at den ligger meget langt fra anklagemyndighedens påstand om fængselsstraf for åger, siger Erik Østergaard, der til gengæld er klar i mælet omkring Beier-sagens betydning.

- Kurt Beier Transport-sagen har haft enormt stor betydning. Sagen førte jo til, at ikke bare danskerne, men også folk i resten af Europa, fik øjnene op for, hvad det egentlig er, der foregår på godstransportmarkedet i forhold til social dumping. Det er ekstremt, at man henter chauffører helt fra Filippinerne for at drive lønomkostningerne ned, siger han.

Kurt Beier Transport-sagen startede helt tilbage i oktober 2018, hvor Fagbladet 3F afslørede, at filippinske og srilankanske chauffører tjente ned til omkring 15 kroner i timeløn og boede i containere eller lastbiler i en slumlejr på transportfirmaets grund i Padborg.

Fik konsekvenser i Danmark og EU

Erik Østergaard peger på, at konsekvensen af, at sagen rullede, er, at også politikerne både i Danmark og i udlandet fik øjnene op for, hvad der foregik.

- Herhjemme medførte det jo, at et enigt Folketing nedsatte et udvalg, hvor arbejdsmarkedets parter satte sig sammen og lavede en anbefaling til regeringen om, hvordan vi undgår, at den slags sager dukker op igen i fremtiden, siger han.

Han slår fast, at udvalgets arbejde udmøntede sig i, at Folketinget sidste år vedtog ny godskørselslov, der blandt andet sætter niveauet for, hvordan udenlandske chauffører skal aflønnes på danske landeveje. Han understreger, at Beier-sagen også har påvirket europæisk lovgivning.

Der gælder nye spilleregler nu

- Her tænker jeg på vejpakken, der også blev vedtaget i EU-parlamentet sidste år, hvor der også er nye krav og en lang række stramninger i forhold til, hvad chauffører og lastbiler må og kan udsættes for. Kurt Beier Transport-skandalen gav genlyd i hele Europa, og jeg er slet ikke i tvivl om, den har været medvirkende til at åbne øjnene hos mange politikere og dermed har hjulpet vejpakken igennem, siger han.

Først og fremmest skal for eksempel en rumænsk chauffør, der før kørte til en tredjedel af normal løn fremover aflønnes efter vilkår i det land, han kører i. Kort sagt: Udenlandske chauffører skal have løn på dansk niveau, når de kører på danske landeveje.

- Derudover skal chaufføren hjem jævnligt, så vi ikke længere vil se chauffører, der kører halve år ad gangen på vejene, siger han.

Erik Østergaard tvivler på baggrund af strammet lovgivning i Danmark og EU stærkt på, om der kan komme en ny Padborg-sag.

- Dommen i Kurt Beier Transport-sagen er afsagt ud fra den daværende lovgivning. I forhold til dengang gælder der nu helt andre spilleregler, så hvis ikke det er umuligt, er det i hvert fald blevet markant sværere at prøve at omgå love og regler. Så jeg forventer ikke at se flere af den slags sager, siger han.