Gå til hovedindhold

Det var ulovligt, da discountselskabet Wizz Air fyrede ansatte, fordi de dannede en fagforening. Det har højesteretten i Rumænien afgjort.

Fagforeninger har ofte trange kår i Østeuropa. Det måtte ansatte hos Wizz Air sande, da de forsøgte at organisere sig.
Joachim Rode

Discountkæmpen Wizz Air er ikke lige så omstridt som Ryanair. Men når det kommer til elendige arbejdsvilkår, minder de to flyselskaber en hel del om hinanden. Og nu er selskabet blevet kendt skyldig i diskrimination af sine medarbejdere.

Wizz Air fyrede i 2014 19 ansatte, efter at de havde stiftet og meldt sig ind i en fagforening i Bukarest i Rumænien.

Siden har sagen verseret ved tre domstole, men nu har den rumænske højesteret endegyldigt afvist at imødekomme Wizz Airs appel om frifindelse. Det skriver luftfart.nu.

- Det er en stor lettelse. Ikke bare for os, men for alle flyansatte i Rumænien, at højesteret har givet os medhold. Dommen slår fast, at vi er i vores gode ret til at organisere os. Det er afgørende, hvis vi skal gøre os forhåbninger om bedre arbejdsvilkår, siger Mircea Constantin. Han står i spidsen for de flyansattes fagforening, Sindicatul Aerolimit Professional.

Trusler om fyringer

Herhjemme er lavprisselskabet kendt som ”Østeuropas Ryanair”. Tilnavnet skyldes delvist billige billetter og skyhøje gebyrer, men mest af alt selskabets hårde linje over for personalet.

For to år siden afslørerede Fagbladet 3F elendige arbejdsvilkår hos Wizz Air: Uforudsigelige vagtplaner, latente trusler om fyringer, maratonvagter. Vilkårene fik de ansatte til at danne en fagforening. Flyselskabet svarede med en fyreseddel.

Wizz Air blev allerede i 2015 kendt skyldig af det Nationale Råd for Bekæmpelse af Diskrimination i Rumænien i, at fyringerne var diskrimination af medarbejderne. Selskabet valgte at appellere afgørelsen.

Med højesteretsafgørelse er den fremadstormende lavpriskæmpe definitiv kendt skyldig i diskrimination af sine ansatte.

Bedre vilkår lokalt

Sindicatul Aerolimit Professional indledte i 2017 et samarbejde med Flyvebranchens Personale Union, FPU.

Anders Mark Jensen, næstformand i FPU, mener, at dommen kan få konsekvenser også for ansatte i flybranchen her i landet:

- Det handler om at skabe bedre arbejdsvilkår lokalt, så arbejdsgiverne ikke bruger rumænsk personale til at underbyde eksempelvis skandinaviske løn- og arbejdsvilkår, siger Anders Mark Jensen til luftfart.nu.

Wizz: Stærk holdkultur

I en kommentar skriver selskabet, at man er ”skuffet” over afgørelsen, men at man vil ”overholde” reglerne:

- Mens Wizz Air ikke har nogle repræsentative fagforeninger, stoler Wizz Air på direkte og åben kommunikation mellem kolleger og ledende medarbejdere, som er grundlaget for den unikke, stærke holdkultur på flyselskabet, lyder det fra selskabet i en kommentar til luftfart.nu.